CityEL hobbyproject

In dit forum kunnen producten worden aangeboden of gevraagd.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
marcovp
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 mei 2007, 09:50

CityEL hobbyproject

Bericht door marcovp »

Ik moet wat gaan opruimen en heb geld nodig om een nieuw iets te gaan starten. Ik ga in een yurt wonen en dat kost geld.

Ik doe mijn hobbyproject CityEL na heel lang twijfelen dus weg. Staat op bromfietskenteken. Mechanisch is de EL goed. Banden en vering en dergelijke is niks mis mee. Een kabel voor de handrem is gebroken.

Elektrisch is de EL wel gemankeerd. Ergens in het elektrisch circuit zit iets niet lekker waardoor hij dan weer wel dan weer niet rijd. Ik heb niet de kennis dit op te lossen. Onderdelen zijn bij de fabrikant te krijgen en het zit allemaal eenvoudig in elkaar.

Ik heb niet alle info bij de hand hier, maar uit mijn hoofd is de EL van 2003 en in 2007 is hij omgebouwd naar 48 volt. Het is een gele factfour cabrio uitvoering. De motor is 48 volt, goed voor een top van 63 kilometer per uur. De ombouw is door de fabrikant gedaan. Met 4 70ah accu's reed ik zonder problemen de 35km naar mijn werk en zat dan nog niet onder de 50% ontlading.
Er zitten nu geen accu's meer in. Te bekijken in Mijnsheerenland.

Vraagprijs €1000,-
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: CityEL hobbyproject

Bericht door 12much »

Hey Marco,

altijd weer lastig om afscheid te nemen van leuke projectjes....

kun jij foto's plaatsen of heb je ergens een webstek waar foto's staan? Ik zou natuurlijk ook graag weten wat je de fabrikant die 'm heeft omgebouwd hebt laten doen om het probleem op te lossen. Ik weet dat indertijd veel vraag was naar het verhogen van de topsnelheid, ook al was die illegaal, maar vooral de actieradius. Want Amsterdam -Utrecht was idd te doen, maar dan moest je ook nog naar huis en indertijd hoefde je echt niet bij de buren aan te komen met "Mag mijn stekker even bij jullie naar binnen?" zelfs niet met aanbod van plaatsen van een extra kWuurmeter. Ik heb toen nog meegeholpen met het bouwen van een aanhanger met een aggregaat erin maar daarna ben ik afgehaakt, want dan kon net zo goed een Honda SS 4-taktmotor er in. Die waren zo zuinig dat het rendabeler was. Op een zonnige dag was er niets aan de hand, vanaf de herfst met verlichting aan en lagere temperaturen kon je een retour met de standaard accu's vergeten. In de winter was het rendement bedroevend laag, werd ie redelijk langzaam gereden, want sneeuw en ijzel kan hij niet goed mee overweg (tegenwoordig zijn er spijkerbanden te koop, alhoewel toegestaan op de fiets, gemotoriseerd in Nederland verboden) en verwarming zit er niet in!!! Heel verleidelijk waren de 12 volt verwarmde blowermotortjes die verkocht werden om op de achterruit van een auto te richten. Dramatisch voor je actieradius, want stroom vreten doen ze, zo klein als ze zijn.

Het verhogen van de spanning van 36 naar 48 en zelfs 60 Volt, was niet bij iedereen succesvol en zo te horen ook bij jou niet, dus ik ben erg benieuwd. Een nieuwe set accu's kostte toentertijd zo'n 2000 gulden, tractie accu's van 75-100 Ah tegenwoordig toch al gauw 1000 euro. Ik weet dat er goedkopere te krijgen zijn en zelfs gewone auto-accus werden gebruikt, (wil ik niet eens over discussiëren) maar de ruimte is beperkt en dan zit je vast aan speciale prijsjes of de oude moeten gereviseerd worden, maar die heb je niet meer begrijp ik?

Er staat volgens mij in Brabant ergens een Yurd met een half dak wat uit zonnepanelen bestaat....:-)

Ik ga mijn zwager even polsen, ik weet dat hij altijd met een schuin oog naar deze dingen kijkt, wie weet.
Never burn faster than your Wocket.
Plaats reactie