Gezocht koperbuis 2" (54 mm)

In dit forum kunnen producten worden aangeboden of gevraagd.

Moderator: Moderators

deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Gezocht koperbuis 2" (54 mm)

Bericht door deleted »

Gezocht partij koperbuis. (100m)
Grote diameter 2" (54mm buitenkant)

Mag recup zijn. Wie weet er liggen/te koop ?

G
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Gezocht koperbuis 2" (54 mm)

Bericht door Jan. »

En niemand die vraagt, waarom koper en waarom die diameter?.

Wat ga je er mee doen?
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Gezocht koperbuis 2" (54 mm)

Bericht door kockie »

Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Gezocht koperbuis 2" (54 mm)

Bericht door account verwijderd »

@Gandalf,
Gezocht partij koperbuis. (100m)
Grote diameter 2" (54mm buitenkant)
Met ltv zijn er toch wel andere oplossingen?
Kost minimaal 3000 euro.

Ik kan wel voor je in rvs navragen wat het kost. Oude melkmachine installaties hebben rvs buizen van ca 50mm.
Je kunt ook gegalvaniseerde ex steigerbuizen kopen, die gaan per 6 meter. 20ct/kg zijn 5mm dikwandig en roesten pas door als je 150 jaar bent.
De bouwsector ligt op zijn kop en hier in de buurt een grote steigerbouwhandelaar heeft niets te doen.
Hij verkoopt steigerbuizen voor weinig geld. (groot bedrijf trouwens, maar wat is een bedrijf waard zonder werk?)

CP zei vorige week tegen mij, dit had gandalf moeten zien, en dat is precies wat Johndc in zijn huis heeft gemaakt.
Als je een plannetje / tekening hebt met afstanden etc. dan krijgen we meer inzicht in de toe te passen (grote) warmtewisselaar.
Laatst gewijzigd door account verwijderd op 18 okt 2012, 00:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Gezocht koperbuis 2" (54 mm)

Bericht door deleted »

@Jan,
Inderdaad voor een temperierung zoals Henning Grosseschmidt.
Zij het zonder pompen, dus "gravity fed". Daarom ook geen twee kleine leidingen, maar wel één dikke .

@Michel,
Ja nieuw gaat het behoorlijk wat kosten.
Zou het niet tweedehands te vinden zijn.

RVS weet ik niet ... Dat kan ik niet solderen. En er zijn best wel wat bochten ...
Ook het warmteafgevend vermogen zou ik moeten natrekken. Koper is wat dat betreft het best en zelfs met koper zit ik aan de krappe kant voor het afgegeven vermogen.
Er komen immers geen verwarmingselementen. De buizen zijn zelf de warmteverdelers in mijn geval.

G
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Gezocht koperbuis 2" (54 mm)

Bericht door account verwijderd »

Gandalf,
RVS weet ik niet ... Dat kan ik niet solderen. En er zijn best wel wat bochten ...
Dat kan iemand van het forum voor je doen. Ik wil ook wel een paar weekeinden opofferen voor je. :wink:

Het is voor jou wellicht theorie. Maar heb je al is in de praktijk 1 meter koperen buis van 2 inch in een wand gemaakt, aangesmeerd en het temperatuursverschil gemeten tussen in en out?
Ik denk dat je zelfs beter af bent met kunstof, zodat je warmteoverdracht zo laag mogelijk wordt.
Je hebt 1000KW nodig om 100 meter koper van 50mm, ingesmeerd in leem / cement of wat dan ook te voorzien van warmte.
Je kan het ook doen met 30Kw, alleen is dan alle energie in de eerste 3 meter verdampt.
Je moet een x vermogen van de ketel gelijkmatig gaan verdelen over 100 meter, dan kun je geen koper toepassen.
Verwijderd
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Gezocht koperbuis 2" (54 mm)

Bericht door deleted »

Michel,

Die dikke leiding geeft ongeveer 100 watt per strekkende meter.
En komt niet in, maar wellicht vlak voor de muur. op plinthoogte.
Volledig rondom aan de buitenmuren.
De bedoeling is om een basiswarmte (14 à16 °C) te creëren met een optimale verdeling zodat de muren droger zijn en ook beter van zichzelf isoleren. En geen koude hoekjes en plekken meer waar condensgevaar opduikt.
Dit zou dan continue werken. Het enige dat ik doe is de buffer laden elke 24 uur.

De comfortwarmte(18 à 20°C) in de leefruimte wordt dan geleverd door een Bergkachel.

Staalbuis heb ik ook overwogen. Maar de combinatie open expansie en staal geeft vrij snel een grof binnenoppervlak in de buizen en kan de natuurlijke circulatie aardig gaan afremmen.

G
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Gezocht koperbuis 2" (54 mm)

Bericht door account verwijderd »

@Gandalf,
Staalbuis heb ik ook overwogen. Maar de combinatie open expansie en staal geeft vrij snel een grof binnenoppervlak in de buizen en kan de natuurlijke circulatie aardig gaan afremmen.
Steigerbuis is ook van binnen gegalvaniseerd, ik zou het overwegen.
Dit gaat 150 jaar mee.
Verwijderd
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Gezocht koperbuis 2" (54 mm)

Bericht door deleted »

Ja ik heb geen angst dat het gaat doorroesten.
Maar natuurlijke circulatie werkt met dergelijke kleine drukverschillen, dat een grof wordende binnenwand al voor ernstige vertraging kan zorgen in de circulatie.

Ook weet ik niet of zo'n dubbele galvanisatie niet erg veel straling gaat tegenhouden. terwijl ik juist van de stralingswarmte wil gebruik maken.
Bij koper is het zelfs zo dat de nieuwe blinkende koperleiding véél minder warmte afgeeft door het tegenhouden van de straling. Zelfs in die mate dat de leiding voor warmteafgifte moet geverfd of in de pleisterlaag gelegd worden.

Een bloot liggende nieuwe koperleiding zou zelfs minder warmte verliezen dan één met een dunne isolatiejas. Omdat ook die dunne isolatie, net zoals een verflaag, beter da warmte gaat wegstralen. (geloofde ik eerst zelf ook niet)

Ook raden ze af om verf met metaaldeeltjes te gebruiken, weer dezelfde reden. Dus galvanisé zal ook wel niet zo goed zijn als je de (stralings)warmte kwijt wil uit de buis.

G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Gezocht koperbuis 2" (54 mm)

Bericht door ritsaert snijder »

G,
Je hebt je natuurlijk uitputtend voorbereid op deze slag. Ik niet.

Ik ben wel erg nieuwsgierig want ik wil ook een stukje temporieren.
Maar reflectie van straling werkt toch alleen in combinatie met een spouw? Dus als je hem in leem legt heb je toch geen reflectie? Reflectie aan de binnenkant van een watergevulde buis doet toch niks? Dan gaan de regels voor conductie toch werken?
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Gezocht koperbuis 2" (54 mm)

Bericht door deleted »

Rits,

Een metalen oppervlak, zoals blinkend koper, straalt veel minder warmte uit dan als het geverfd is (met bijvoorbeeld lijnolieverf). Dit is dan als het in de open lucht gelegd wordt.
Een andere mogelijkheid is om het heel ondiep in het stucwerk te leggen. Dan warmt (inderdaad door conductie) een brede zone van de muur rond de buis op en begint dat stuk muur z'n warmte uit te stralen.

Grosseschmidt werkt met de laatste methode. Dat geeft een nog directere warmte aan de muur. En eenmaal de muur warm is vindt er plots ook nog maar weinig warmteuitwisseling plaats tussen buis en muur. (bij lage voorlooptemperaturen).
Maar juist owv dat laatste (lage uitwisseling eenmaal op kruissnelheid) is het niet zo geschikt om een natuurlijke circulatie op gang te houden.

De binnenkant van de buis doet er niet zoveel toe. klopt. (voor de straling; natuurlijk wel voor de stroomsnelheid)
Eigenlijk denk ik dat we hetzelfde zeggen :mrgreen:

G
(PS voor degenen die te snelle conclusies trekken: ook koper oxideert en zal daarom steeds meer warmte gaan uitstralen. Volledig groen geoxideerd koper is een prima straler. Wellicht dat planten ook om die reden 'groen' zijn. Groen is één van de beste kleuren voor de uitwisseling van stralingswarmte. )
PS2 Het meest voor de hand liggende is natuurlijk om integeraal de 'bewezen' methode van Grosseschmidt te gebruiken. Maar ik zou graag een systeem hebben zonder elektra ...
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Gezocht koperbuis 2" (54 mm)

Bericht door Jan. »

Zomaar even tussendoor, waarom zijn zonnecolectoren dan niet groen?
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Gezocht koperbuis 2" (54 mm)

Bericht door ritsaert snijder »

G,
oke, bedankt, dus een warm en mat geverfd voorwerp straalt meer energie uit dan een glimmend voorwerp. Andersom snap ik, maar eerlijk gezegd snap ik dit niet goed (glimmende voorwerpen die slecht uitstralen).

Je hebt het over stuc, in Nederland hebben we het dan over gips, maar dat bedoel je niet neem ik aan want je weet neem ik aan dat gips heel slecht warmte uitstraalt. Voor deze keer veel aannames.
RS.
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Gezocht koperbuis 2" (54 mm)

Bericht door deleted »

ritsaert snijder schreef:G,
oke, bedankt, dus een warm en mat geverfd voorwerp straalt meer energie uit dan een glimmend voorwerp. Andersom snap ik, maar eerlijk gezegd snap ik dit niet goed (glimmende voorwerpen die slecht uitstralen).
Nou er moet ten eerste onderscheid gemaakt tussen immissie (absorptie) en emissie.
Bij emissie speelt de temperatuur natuurlijk een rol, maar dus ook de stofeigenschap van het (uitstralende) oppervlak. Deze eigenschap is per stof (proefondervindelijk)vastgelegd in een 'emissiecoëfficient' per stof. ( http://www.joostdevree.nl/shtmls/straling.shtml )
Voor rood koper geeft dit enorme verschillen tussen een nieuw buis, geoxideerd en volledig groen. (emissiecoëfficiënt in de orde van deze 3 voorbeelden is respectievelijk: 0,02 ; 0,22 : 0,78 en dit in een schaal die maar gaat tussen 0 en 1 natuurlijk.) ( kijk in deze voorbeeldtabel naar de verschillende waardes van rood koper: http://www.tqc.eu/rsrc/artikel_download ... info31.pdf )
Dus 40 keer beter van nieuw koper tot volledig geoxideerd.

ritsaert snijder schreef:Je hebt het over stuc, in Nederland hebben we het dan over gips, maar dat bedoel je niet neem ik aan want je weet neem ik aan dat gips heel slecht warmte uitstraalt. Voor deze keer veel aannames.
RS.
Grosseschmidt gebruikt enkel (natuurlijke)kalk. (reden is de bestaande opbouw in Duitse monumenten is nu eenmaal natuurkalk) Leem kan ook. Gips is vaak geen natuurlijk produkt, maar natuurlijke gips bestaat ook. (en ik worstel altijd met die termen. In België gebruiken we de (verzamel)term 'pleister')

Eigenlijk zou je naar de emissiecoëfficiënten van leem, kalk en gips moeten zoeken.
Maar het is nog iets ingewikkelder, vermits de leiding die in de afwerking geplaatst wordt ook een vorm van 'isolatie' verkrijgt door het omliggende materiaal, zal dit de oppervlaktetemperatuur (en dus de emissiefactor) óók beïnvloeden. (daarom ook niet te diep leggen !)
Dus ook de isolatie (lambda) van de verschillende materialen (leem, gips, kalk) met elkaar vergelijken en samen de invloed ervan op temperatuur en dus emissiecoëfficiënt.
En het wordt nog interessanter want de isolatiewaarde(lambda) wordt ook beïnvloed door het vochtgehalte. (die op zich in relatie staat met isolatiewaarde, porositeit, opnamecapaciteit, temperatuur; ... ) En het vochtgehalte zal dus ook licht verschillen (bij eenzelfde kamerconditie) tussen gips, leem, kalk, ...

Boeiende materie toch ... :fff

G
Laatst gewijzigd door deleted op 18 okt 2012, 14:24, 2 keer totaal gewijzigd.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Gezocht koperbuis 2" (54 mm)

Bericht door deleted »

Jan. schreef:Zomaar even tussendoor, waarom zijn zonnecolectoren dan niet groen?
Theoretisch is een zwart lichaam (best mat , een blinkend oppervlak heeft ook weer een invloed) het optimum voor absorptie.

Wetenschappers breken zich al tijden het hoofd waarom de evolutie ervoor gezorgd heeft dat de planten 'groen' zijn en niet 'zwart'.
Er circuleren verschillende theoriën, maar eigenlijk is het nog nooit eenduidig verklaard. (en ik had er dus ook beter geen verwarring stichtende uitspraak over gedaan hierboven :fff :mrgreen: )

(Donker) groen is op zich geen slechte absorber.

Maar bij de (koper)leidingen gaat het eigenlijk over emissie (en niet absorptie) en daar heeft onderzoek aangetoond dat kleur niet zo'n grote rol speelt. Elke kleur werkt quasi even goed. (ook wit), zolang de verf maar geen metalen bevat.

G
Plaats reactie