Inkoopactie in afronding: zonnepanelen

In dit forum kunnen producten worden aangeboden of gevraagd.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Inkoopactie in ontwikkeling: zonnepanelen

Bericht door kockie »

Oom Kockie schrijft zich in voor een 7kWp systeem. Moet op de grond kunnen staan, dus met platdakbeugels of iets van eigen fabricage dan kan het in 1 vlak gemonteerd worden.

Van buurjongen nog geen antwoord.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Inkoopactie in ontwikkeling: zonnepanelen

Bericht door pelletpower »

x21r, kun je advies/organisatie bij je club geven mbt tot omvormer? Kabels, connectors, adressen? Is OEG uit Duitsland een redelijke club? E.e.a. gebaseerd op 3500 kWp (of een veelvoud daarvan), dit lijkt de meest voorkomende figuratie te zijn.

Joep
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Inkoopactie in ontwikkeling: zonnepanelen

Bericht door benthuis »

Collega is bezig met een ontwerpje voor platdak stelling met verstelmogelijkheid (4standen, zomer, najaar, winter, voorjaar oid)
Zal m eens vragen of hij zn kennis wil delen. Is eventueel ook goede bron voor goedkope inkoop van materiaal. (en tevens de chauffeur van de container MAN)

Ben zelf in voor een systeem, kan nog niet precies zeggen hoe groot. (iig met accu mogelijkheid, kan goedkoop aan telco accu;s komen)
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Inkoopactie in ontwikkeling: zonnepanelen

Bericht door Tim »

Sow,

Het lijkt me inderdaad verstandig deze inkoopactie los te zien van de subsidie. De overeenkomsten moeten wel van 2 juli of later zijn, om een aanvraag te kunnen doen.

http://www.agentschapnl.nl/programmas-r ... nnepanelen

Even vanaf de eerste post namen geselecteerd. Is al 30kWp! Ik heb de kosten van omvormer en montage materiaal geschat. Dit kan x21r vast goedkoper regelen 8). Ter indicatie dus.

Ik zou wel voor click-fit kiezen, gezien het installatie gemak. Ik had voor 10 panelen het montage platvorm in 2 uurtjes zitten. Dat lukt je niet als je op 15mtr hoogte ligt te boren en te zagen.

Zie bijlage. Ik heb mijn aantal wat verhoogt.

Tim
Bijlagen
Kosten indicatie.xls
(19 KiB) 88 keer gedownload
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Inkoopactie in ontwikkeling: zonnepanelen

Bericht door kockie »

Aangepaste kostenindicatie:
Kosten indicatie.xls
(30 KiB) 98 keer gedownload
kostenindicatie.gif
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: Inkoopactie in ontwikkeling: zonnepanelen

Bericht door x21r »

Okee jongens toppie.
Ik zou in de tabel ook dak type(of tuin….) vermelden en wat je zelfs kan …of (niet)weet..(hulp nodig?) en 195 of 260Wp (als iedereen dezelfde kiest is het goedkoper)
En aantal strings …dak helling en richting( ter controle.).

Ik zit met deze installatie met plat dak richting Zuid ,en regel de constructie materiaal zelf.(kabels en omvormer nodig), waarschijnlijk 3 strings a 6 panelen=18x195Wp op 1MPP tracker)

Omvormer ..neem niet de goedkopere Chinese gevallen ( tenzij…je..moet…)

Panelen importeert hij zelf,materiaal koopt hij gewoon in en zal hier op geen grote korting kunnen geven(lijkt mij..maar je weet nooit ;-)

Gaten boren en alu snijden op een 60 graden dak valt best wel mee.
Niet iedereen kan click-fit recht monteren ....lol
x21r, kun je advies/organisatie bij je club geven mbt tot omvormer? Kabels, connectors, adressen? Is OEG uit Duitsland een redelijke club? E.e.a. gebaseerd op 3500 kWp (of een veelvoud daarvan), dit lijkt de meest voorkomende figuratie te zijn.
Pelletpower…OEG zegt me niets ..

Omvormers ….misschien dat mijn man nog wat leuks weet..maar maak eerst zelf een keuze
Bv Omniksol-1.5k-TL
Power One Aurora PVI2000
Delta Solivia 2.5 , Delta Solivia 3.0 , Delta Solivia 3.3
Stecagrid 300 , Stecagrid 500
En dan alle SMA types
En wie weet wat nog meer…lol

edit ...yep foutje anders gelezen ....In de tabel mag nog aangepast worden kolom “omvormer en kabels …500€/Wp..ipv kWp
Laatst gewijzigd door x21r op 17 jun 2012, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
William
Berichten: 126
Lid geworden op: 29 jun 2010, 15:36
Locatie: Zeeland

Re: Inkoopactie in ontwikkeling: zonnepanelen

Bericht door William »

Aangepaste kostenindicatie: (En tabel toegevoegt met soort paneel)
Kosten indicatie.xls
(30.5 KiB) 85 keer gedownload
@x21r, €500 per Wp? Volgens mij staat het goed per kWp (Kilo Watt piek) dus 4000 Wp = € 2000,- omvormer.

@Tim, de kabel van de omvormer wil ik ook graag zelf leggen. Klopt het dat die bij een vermogen van 4000W
2 x 4mm2 moet zijn? (zonder aarde)?
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Inkoopactie in ontwikkeling: zonnepanelen

Bericht door OBL-Rien »

Ik heb twee omvormers nodig omdat ik op twee verschillende daken zal installeren. (Ca 10m luchtlijn uit elkaar, waarschijnlijk 20 meter of meer door de gebouwen heen))
Ligging is 25 graden westelijk van zuid, helling is onbekend. Ik schat op ca 20 graden, mogelijk ietsje meer. (voor beide daken)
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Inkoopactie in ontwikkeling: zonnepanelen

Bericht door pelletpower »

Omvormer? Geen voorkeur, gezamelijk prijsvoordeel is wel wat. Wie o wie heeft nu een aantal jaren zonder problemen een omvormer in gebruik?

Kabel: 50m per installatie? maakt 400 m enkel 200m dubbel ader. Uitgaan van 4 mm2? Zal eens een maatje vragen. Eisen: uv bestendig. Nog meer?
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Inkoopactie in ontwikkeling: zonnepanelen

Bericht door Tim »

William schreef:@Tim, de kabel van de omvormer wil ik ook graag zelf leggen. Klopt het dat die bij een vermogen van 4000W
2 x 4mm2 moet zijn? (zonder aarde)?
William,

Geen idee. Men spreek over verliezen. Echter sturen we in huis 16A door een 2,5mm2, moet solar ineens door een dikkere.

Daar komt bij dat de DC bij ongeveer 360VDC de omvormer in gaat: 4000/360=11 Amp. Aarde heb je niet, de panelen zijn zwevend. Je kan wel de profielen aarden, als je zou willen. Denk niet dat het veel uitmaakt bij inslag....

Tim
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Inkoopactie in ontwikkeling: zonnepanelen

Bericht door kockie »

Ik heb "er weer 3500 Wp bij; dochter+ schoonzoon van "Oom Kockie" willen ook. Zal document zo aanpassen en bijvoegen
Eerste wijziging:
Gedaan. Ik heb het document iets aangepast zodat prijzen per Wp, richtprijs voor omvormer en bevestiging aangepast kan worden en de gevolgen meteen doorgerekend worden
Kosten indicatie.xls
(37 KiB) 80 keer gedownload
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: Inkoopactie in ontwikkeling: zonnepanelen

Bericht door x21r »

Kabels ..lang…is gevaar voor 253V probleem …. Dus check even op zonnige dag de net spanning …hoe hoog is hij.

Aarding….230V gedeelte moet geaard (omvormer) ..even als de panelen buiten zijde
( denk er op dat de draden aan je zonnepanelen eigenlijk DIRECKT met je 230V net is door verbonden.
Ook omvormer output invoeden via aardlek automaat.

Dubbele draden leggen heeft zijn wettelijke beperkingen in het 230V gedeelte.
In het zonnepaneel gedeelte mag het wel..neem hier voor wel de speciale “solar” kabel…ga hier niet op bezuinigen ;-)

Omvormer moet behalve het vermogen …ook passen bij de stroom en spanning van je panelen cq string aansluiting !!!

Nog even …. Stel 3600W … stroom in het 230V net gedeelte is 3600W/230V=15,6A, nu is MEESTAL de spanning uit je panelen HOGER ..dus de stroom lager…en dus ook je verliezen ( zoals Tim uitrekende)
Bv 360VDC en 3600W is dat een stroom van 3600W/260V= 10Ampere

Nu heb je ook nog het 253V probleem .. als de omvormer dicht bij de meterkast staan heb je het laagste risico (meer dan 5 meter van de meterkast ….moet je even hard na denken)

solar kabel is al 4mm2
Laatst gewijzigd door x21r op 17 jun 2012, 22:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Inkoopactie in ontwikkeling: zonnepanelen

Bericht door kockie »

Bij mij komen de panelen waarschijnlijk op de schuur, ivm schaduw op dak. Daar zit toch zeker een meter of 30 kabel tussen. Wordt waarschijnlijk 42 (krijg kwadraat teken niet voor elkaar) Ben benieuwd of dat gaat.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Inkoopactie in ontwikkeling: zonnepanelen

Bericht door Tim »

x21r schreef:Omvormer moet behalve het vermogen …ook passen bij de stroom en spanning van je panelen cq string aansluiting !!!
Ik denk dat ik het wel begrijp, maar kun je dit eens toelichten?

Tim
William
Berichten: 126
Lid geworden op: 29 jun 2010, 15:36
Locatie: Zeeland

Re: Inkoopactie in ontwikkeling: zonnepanelen

Bericht door William »

Mijn hoofdzekering is 40A. Ik heb ruimte voor 2 vrije groepen in de groepen kast.
Bestaande groepen zijn 16A. Ik wil dus 1 x 25A groep aan laten leggen.
max output omvormer is 4000W. dus 4000/230V= 17,3 A
Ik moet dus een 3 aderige 4 mm2 kabel gebruiken... (Fase, nul, aarde) omvormer --> 25A groep
De 18 panelen worden onderverdeeld in 2 strings van 8. Volgens Sunnny Design is dit goed.
Mijn netspanning is 232 volt overdag. Geen probleem lijkt me, maar zal de 253v test binnenkort uitvoeren.
Plaats reactie