Inkoopactie in afronding: zonnepanelen

In dit forum kunnen producten worden aangeboden of gevraagd.

Moderator: Moderators

tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: Inkoopactie in ontwikkeling: zonnepanelen

Bericht door tiho »

Dat zat ik ook te denken Kockie. Voor een slotbout kun je eigenlijk ook vaak de maat een tot een halve mm kleiner boren dan de afstand tussen de twee hoeken. Diagonaal dus, een slotbout is ook iets taps en vreet zich dus een beetje in. In zachtere materialen gaat dat beter, in alu kun je zo 1,5 mm onder die maat gaan. Daarna kun je hem ook demonteren en weer monteren.

Ik las alleen ook dingen over m4 en m5 daar heb je geen slotbouten in van die lengte volgens mij. Dat begint bij M10 geloof ik.

Je kunt ook nog draadstangen van lagere kwaliteit bv 4.6 tot 8.8 proplassen in het onderste gat of andersom moeren hechten in het kopplaatje. Er zijn veel manieren om het buigen niet te hoeven doen.

Vooral haaksom zoals in dit geval is de draadstang en vaak ook gewoon rond over de rekgrens en zit er dus een breuk iig in de buitenlijn.
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: Inkoopactie in ontwikkeling: zonnepanelen

Bericht door tiho »

En vierkante gatenboren zijn er ook. Alleen niet voor met de hand, maar als je iets laat maken heb je dat probleem niet. Dan doen ze dat met de pons. Of je mag het zelf ff doen met de pons, zou ik ook geen probleem vinden hier.
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: Inkoopactie in ontwikkeling: zonnepanelen

Bericht door x21r »

Wie heeft al prijs van RVS koker ??

Wat ook interessant is gegalvaniseerd staal uit de kassenbouw...kan echt tegen behoorlijk veel vocht hebben..
oa bv http://www.handelsondernemingdevogel.nl ... aginaid=12
en marktplaats...

Of dom steiger pijp met muur beugel...levens duur ?
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Inkoopactie in ontwikkeling: zonnepanelen

Bericht door holtere »

@ Tiho,
Wij hebben een soort zinken dak met opstaande ribben maar dan van staal. Ik ben er van uit gegaan dat we de bevestiging zelf uit zouden moeten knobbelen.
Ik wil alu-profiel gaan gebruiken van de schroot-dump die hier in de buurt zit en dat met rvs-boutjes in elkaar schroeven.
Van X21r begrepen dat je het spul wat luchtig moet monteren dus ik houd ook een paar cm tussen de panelen. Je ziet ze immers ook wel strak tegen elkaar aan liggen. Misschien op een stijl dak maar hier is het maar een graad of 18.
Er zouden ook bevestigingspunten onder de panelen zitten en dat wacht ik even af. Misschien is er inmiddels een tekening beschikbaar van de panelen dan kan het denkwerk ondertussen verder :roll:

Overigens denk ik dat dat gegalvaniseerde spul uit de kassen wel eens heeeel lang zou kunnen zitten met hooguit op de hele lange duur wat roestwater op je dak. Denk maar eens aan de oude tv-antennes...er staan er nog steeds hier of daar :mrgreen:

Grz,
Holtere
Helmich
Berichten: 90
Lid geworden op: 15 apr 2010, 08:53

Re: Inkoopactie in ontwikkeling: zonnepanelen

Bericht door Helmich »

2e hands gegalvaniseerd staal weet ik nog niet... Je plaatst de panelen wel voor 25 jaar....
an de andere kant, dat heb ik al liggen ;)

Die vierkante U-beugels is idd lastig aan te komen :s had ik niet verwacht.


Ik kwam de Kostal Piko 4.2 omvormer tegen. Is 3 fase en kost rond de 1700 euro incl. BTW. Kleiner heb ik nog niet gevonden, en 3 losse 1-fase inverters zijn weer duurder. Weet iemand nog een alternatief 3-fase?

Kostal Piko 4.2:
Aantal DC-ingangen /aantal MPP-trackers 2/2
Max. aanbevolen vermogen DC: 4400 W
Max. ingangsspanning (nullastspanning): 950 V
Min. ingangsspanning: 180 V
Start-ingangsspanning: 180 V
Nominale ingangsspanning: 680 V
Max. MPP-spanning: 850 V
Min. MPP-spanning Umppmin, bij nominaal DCvermogen WR, in bedrijf met symmetrische multistring, twee trackers of in parallel bedrijf: 360 V
Min. MPP-spanning Umppmin, bij nominaal DC-vermogen WR, in bedrijf met één tracker: 500 V
Uitgebreid onderste MPP-spanningsbereik, bij deelvermogen WR: 180 V Umpp min
Max. te overdragen DC-vermogensdeel in uitgebreid MPP-spanningsbereik: ong. 70%


In verband met rendement doe ik er dan 2 panelen bij. 14*260Wp = 3640Wp

Hoe zit het nu met de panelen: is er al bekend welke het kunnen worden?
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: Inkoopactie in ontwikkeling: zonnepanelen

Bericht door x21r »

holtere schreef: Van X21r begrepen dat je het spul wat luchtig moet monteren dus ik houd ook een paar cm tussen de panelen. Je ziet ze immers ook wel strak tegen elkaar aan liggen. Misschien op een stijl dak maar hier is het maar een graad of 18.
Er zouden ook bevestigingspunten onder de panelen zitten en dat wacht ik even af. Misschien is er inmiddels een tekening beschikbaar van de panelen dan kan het denkwerk ondertussen verder :roll:
Luchtig..yep..maar tussen ruimte mag 10mm zijn( hoeft geen centimers).... gaat voornamenlijk luchtig.. naar het dak toe..5 a 10 cm tussen ruimte.
Zodat er een lucht kanaal ontstaat en de warmte afgevoerd kan worden.

tekening zie pdf
met power hjm260 2010121418574269573.pdf
(353.85 KiB) 119 keer gedownload
ik zag dat de prijs van rvs bouten toch nog aardig "hoog" was.
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: Inkoopactie in ontwikkeling: zonnepanelen

Bericht door x21r »

@ Helmich
3640W op een omvormer van 4200 is te weing..moet meer vermogen op…
De minimale MPP spanning is 360V … met 7 panelen (in een string..en twee strings in gebruik) is dat 7x51V=357V..je denk..is toch net genoeg ….nee spanning zakt als het paneel warmer word.
Bij -10 graden (tem diff =35 graden) is het 67,5V..dus bij +55 graden iets van 6,8% minder spanning
0,34% x 20 graden= 6,8%) is dus 47,5V x 7panelen is 332V

Dus met 2x 8 panelen kom je in de buurt van deze omvormer…

in het ....uitgebreid MPP-spanningsbereik haalt de omvormer maar 70%... in het echte werk bereik kan hij de 94 to 96% aan rendement halen
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Inkoopactie in ontwikkeling: zonnepanelen

Bericht door Dutch John »

RVS koker is duur. Gegalvaniseerd staal uit de tuinbouw gaat lang mee, maar is vaak nogal lomp. Bezuinig niet op bouten. Zoveel zijn er niet nodig. Voor een paar tientjes extra heb je rvs. Zelfde geldt voor de beugels. Neem rvs of nieuw zwaar gegalvaniseerd. Zelf wat lassen en schilderen is goed voor een paar jaar, maar niet voor 25 jaar.

Resumerend: als je niet zelf al een bult bruikbaar bevestigingsmateriaal hebt, tel dan eerst uit hoeveel je kunt winnen door zelf het spul te verzamelen en samen bouwen. Ook fijn als het er een beetje uitziet. Ligt meestal wel in het zicht.

Groet,
Dj
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Inkoopactie in ontwikkeling: zonnepanelen

Bericht door pelletpower »

Ander argument is gewicht: je wilt op een dak niet met stalen profielen of kokers sjouwen. Alu van MP is een prima oplossing. Dan deze op een schulpzaag doorhalen om eventueel u-profiel van te maken. Gaat beter, netter en sneller dan slijpen. Toch is een koker wel torsiestijver en buigvaster dan een u-profiel, dat scheelt weer uitrichten. Slotbout en zelfborgende moer is ook prima optie. Blijft enige onduidelijkheid over dakbeugels/haken.
tnt
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 okt 2010, 12:53

Re: Inkoopactie in ontwikkeling: zonnepanelen

Bericht door tnt »

Rvs plaat kost ongeveer 4 euro per kilo een plaat van 1000 x 2000 x 2 mm weegt 32 kilo x 4 euro is 128 euro als je u profiel maakt van 30 x 30 kan je 11 strips maken van 2 meter lang =22 meter

128 euro gedeeld door 22 meter is 5,8 euro per meter onbewerkt


TnT
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Inkoopactie in ontwikkeling: zonnepanelen

Bericht door pelletpower »

Precies, dat bedoel ik. Je hebt lengtes nodig van 6m (meest gangbaar, langer mag ook). Voor de bevestiging moet iets gemaakt of gekocht worden. Een of ander isofix kost waarschijnlijk enkele euro's per clip. Lijkt duur maar als je het zelf moet maken of laten maken verandert dat in ene.
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: Inkoopactie in ontwikkeling: zonnepanelen

Bericht door tiho »

12 meter is een handelsmaat. Die zes meter is dat door twee en handelbaarder. ( dus ook handelsmaat )
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: Inkoopactie in ontwikkeling: zonnepanelen

Bericht door x21r »

hjm260 in skp met montage gaten voor de liefhebber inc foto voorzijde,met correcte maten (als ik het goed gedaan heb ;-))
paneel 260Wp.skp
(334.91 KiB) 105 keer gedownload
Helmich
Berichten: 90
Lid geworden op: 15 apr 2010, 08:53

Re: Inkoopactie in ontwikkeling: zonnepanelen

Bericht door Helmich »

Ik zie dat ze 'hol' van onderen zijn, en er kan nog een bout in...
Dan ga ik geen beugels zoeken. Ik schroef ze dan per 3 of 4 rechtstreeks met rvs bouten op aluminium koker. Die hele set hijsen we dan wel op het dak.
x21r schreef:@ Helmich
3640W op een omvormer van 4200 is te weing..moet meer vermogen op…
De minimale MPP spanning is 360V … met 7 panelen (in een string..en twee strings in gebruik) is dat 7x51V=357V..je denk..is toch net genoeg ….nee spanning zakt als het paneel warmer word.
Bij -10 graden (tem diff =35 graden) is het 67,5V..dus bij +55 graden iets van 6,8% minder spanning
0,34% x 20 graden= 6,8%) is dus 47,5V x 7panelen is 332V
Ik zie dat ik nog wat te leren heb ;) thnx voor de waarschuwing.
Meer vermogen wordt me echt teveel/te duur. Dan moet ik mn huishouden aan gaan passen om meer stroom te gebruiken. Dat lijkt me ecologische denkwijze....

Zou het wel in één string en op één MPP tracker kunnen?
Dan kom je op 14*47.5=665V. Volgens de specs zou dat dan min 500V moeten zijn. Of zitten daar ook weer nadelen aan? Uitgaande van geen schaduw op de panelen.
Ik moet goed lezen: De paneelspanning bij -10 graden komt dan op 945 volt. De piko mag 950 hebben... op het randje dus....
Laatst gewijzigd door Helmich op 25 jun 2012, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: Inkoopactie in ontwikkeling: zonnepanelen

Bericht door x21r »

Helmich schreef:Ik zie dat ze 'hol' van onderen zijn, en er kan nog een bout in...
Dan ga ik geen beugels zoeken. Ik schroef ze dan per 3 of 4 rechtstreeks met rvs bouten op aluminium koker. Die hele set hijsen we dan wel op het dak.
Even snel antwoord
Even dak op hijsen slecht idee...alu frame zit op de hoeken..geklemt vast....voor de rest geeft de ingelijmde glasplaat de rest van de stevigheid(gelaagd glas... dus tikje tegen zijkant..stuk)

Mail onder weg naar de betrokkenen ..0,84 €per Wp voor mono 260wp en prijzen omvormers en types direct leverbaar
(kockie william helmich holt pelet)

Als iedereen even een pb met eigen mail add stuurt naar mij ...kan ik ze opsturen..pdf is te groot voor hier.

Nog meer liefhebbers ....effe melden... ;-)
Plaats reactie