Huis koe (Jersey 2015)

In dit forum kunnen producten worden aangeboden of gevraagd.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Bossie

Huis koe (Jersey 2015)

Bericht door Bossie » 01 feb 2019, 13:51

Wegens verder groeien van de schapenkudde en daardoor minder tijd voor het grotere vee eens kijken of er interesse is voor mijn Jersey koetje. Ook heb ik steeds meer last van mijn koemelk allergie waardoor het voornemen om haar te gaan melken niet meer aan de orde is.

Geboren in 2015
Geen hoorns (onthoornd)
Lief dier, handtam en halstermak
IBR en BVD enting/vaccinatie gehad

Is met de fles groot gebracht, dus goed bekend met mensen. Heeft in het verleden ook tussen allerlei kleinvee gelopen maar ook met grotere runderen.
Eet niet veel en is op een arme weide (heidegrond) ook in staat prima in vorm te blijven. Jersey zoals het hoort, geen kruising. Schat haar op een KG of 350.

Blijft prima staan en is gewend dat ze aan haar uier wordt aangeraakt, zou een leuke koe zijn om te gaan melken voor eigen gebruik.
Heeft nog nooit geschopt of ook maar enige gevaarlijke beweging gemaakt, wat dat betreft ontzettend betrouwbaar en braaf. Als je redelijk gras hebt kun je met een beetje geluk zonder verdere inputs van veel brok e.d. de komende tien jaar of meer genieten van alle melk, kaas en boter die je met een groot gezin (of twee gezinnen) maar op kunt. Met bijvoeren is de melkproductie van een Jersey

Is nog niet gedekt, mijn bedoeling was haar eerst te laten insemineren met rietje van een Jersey stier (staat in stikstofvat) of een dexter stiertje.
Daarna insemineren met sperma van een Angus stier en kalf opfokken/afmesten op onze huisweide en dan rond de 24 maanden laten slachten voor eigen gebruik en verkoop aan wat liefhebbers.

E500

Goed thuis is erg belangrijk.

Bossie

Re: Huis koe (Jersey 2015)

Bericht door Bossie » 13 feb 2019, 09:48

Hoewel ik de prijs zeer schappelijk vind, moet je je daar vooral niet door laten tegenhouden om te reageren. Goed thuis is prioriteit 1.

alefarendsen

Bericht door alefarendsen » 13 feb 2019, 11:09

Ohhhh, ik zou wel graag willen, maar ik moet het echt niet doen. Klaar voor elke dag melken ben ik helaas nog lang niet...

jwardenier

Bericht door jwardenier » 13 feb 2019, 20:15

Valt heel erg mee hoor ,het is een dagritme ,en je gaat het missen als je even niet kunt melken ,Hier hebben we jaren een geit gemolken ,daarna een grote koe ,toen weer geiten ,en straks melken we een jersey .
En niet alle melk verwerk je tot kaas en andere zuivel ,elke dag gaat er melk naar het kalf ,varkens en kippen .
We kochten vaak leb lammeren om groot te brengen en deze gaven ons vaak weer een beetje geld in de tijd dat het erg krap was ,ze brachten voor de slacht veel meer op dan we ooit als melkgeld zouden kunnen krijgen .
Melken doe ik graag met de hand ,met de machine duurt het 10 min en ben je 20 min aan het schoonmaken ,met de hand molk ik een koe van 30 l in 20 min ,en als ze van de eerste lactatie zijn kun je 1 x per dag gaan melken .
Kalf bij de koe laten is ook nog een optie .

Geertje
Contacteer:

Bericht door Geertje » 13 feb 2019, 20:49

Hier hetzelfde als bij Alef... het klinkt geweldig, gras is er genoeg, ze zou gezelschap hebben aan de schapen... maar ik heb nog geen stal! En we moeten eerst een huis bouwen voor we zelfs maar aan een stal kunnen denken!
(Uh... en ook geen tijd dus... huis bouwen, voedselbos planten, moestuin aanleggen, kippen, eenden, schapen en de hond verzorgen en af en toe geld verdienen houdt me aardig bezig...)

benthuis
Moderator

Bericht door benthuis » 16 feb 2019, 08:52

Jongens, jongens! Hier ook dat gevoel...
Melken vind ik fantastisch maar het komt wat te vroeg.
(Woon nog niet eens naast een stuk weiland)

Wel erg blij met alle info, zoals de suggestie om na de eerste ronde 1x daags te gaan melken. Ik denk dat met wat planning in het kalven je daar een leuk jaar schema van kunt maken...

Hoe denken jullie over het houden van 1 koe zonder soortgenoot? Gevoelsmatig vind ik dat wat lastig...
Om de waarheid te spreken zijn er twee nodig, één om te spreken en een ander om te horen - Henry David Thoreau

jwardenier

Bericht door jwardenier » 16 feb 2019, 11:49

Jersey werd daar oorspongkelijk voor gefokt ,werden zelf getuierd .
Hier staat ze ook alleen ,met af en toe gezelschap van wat schapen .
Mocht je vegetariër zijn dan kun je haar eerste kalf weggeven ,stierkalf kun je ossen en het werk mee doen ,koe kun je duur melken,heb je de eerste 7 jaar melk .Ik heb jaren een geit duur gemolken ,gaf na 5 jaar nog 1,5 l per dag .
Als je het melken af en toe een ander laat doen kun je haar het beste direct wennen aan het machinaal melken ,er zijn niet veel die het anders van je kunnen overnemen .

Bossie

Bericht door Bossie » 19 feb 2019, 13:25

Ze heeft voorheen met wat kleinvee gelopen zonder andere runderen en ook een tijd met een merrie zonder andere runderen. Merk er niets aan, is altijd goed gemutst :)
Als ik een dexter stiertje tegenkom laat ik haar dekken, maakt haar misschien ook wel weer wat interessanter als ze al direct gemolken kan worden.

benthuis
Moderator

Bericht door benthuis » 13 mar 2019, 14:50

Is de Jersey er nog....?
Om de waarheid te spreken zijn er twee nodig, één om te spreken en een ander om te horen - Henry David Thoreau

Plaats reactie