Inheemse kakkerlak in huis !?

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

Plaats reactie
eric33
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 jun 2009, 00:13

Inheemse kakkerlak in huis !?

Bericht door eric33 »

Ik val maar meteen met de deur in huis : ik heb dit net gepost op een ander forum, bouwinfo.be
Af en toe lurk ik ook op dit forum, en gezien er hier mogelijk een heleboel mensen bezoeken die een bepaald ecologische insteek hebben, en weten hoe ik dit 'slim' kan aanpakken (dus zonder dynamiet of een gifaanval), vraag ik het ook aan jullie :

Eerst maar een disclaimer : JA het is bij ons proper, JA wij kuisen, JA ik mep ze dood en .. JA het zijn weldegelijk kakkerlakken.

Gezien dit zowat overal wordt aangeraden, hebben we er maar meteen de verdelger bijgehaald. Tegenwoordig werkt men met een gif dat verwerkt is in een gel met hormonale lokstoffen, dat enkel kakkerlakken aantrekt. Mijn goede vrienden (en kakkerlakvangers) de huisspin en co worden dus niet over de kling gejaagd.

Blijkt echter -werd ons ook van tevoren verteld- dat het gaat om bonafide Belgische in-de-natuur-verblijvende VELDkakkerlakken. Ja dat bestaat dus, tot mijn eigen niet geringe verbazing. Blijkt dus ook dat we de zeldzame variant Ectobius Pallidus hebben, de Bleke Kakkerlak, hier te bewonderen :
http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... idus01.jpg
Volgens deze grapjassen komen die overigens nooit voor in huis. Hah!
http://www.trouw.nl/krantenarchief/1998 ... _huis.html

Het gaat dus niet om het tropische soort dat je per ongeluk mee naar binnen neemt van op reis, maar van een beestje dat van buiten komt. En vorig jaar vonden we er dus tussen juni en oktober, elke maand één.. en telkens op het einde van de maand. Hoe bizar is dat?

We kwamen ze tegen rond de slaapkamerraam en de ingebouwde kast. Dus, de slaapkamer wordt nu verlucht via de deur, de ramen blijven mooi dicht, en de ingebouwde kast is langs alle kanten dichtgekit. Dat leek ons dus opgelost, dit jaar nog geen exemplaar gezien...

En jawel hoor, drie keer raden wat ik net tegenkwam, en wel in de living..
Naar het schijnt komen deze beesten op groenten afval en planten af, dus alle planten zijn sinds vorig jaar uit het huis verbannen (ja, gezellige boel hier)

Ik zie het niet echt zitten om mijn hele tuin vol te pompen met gif, of om de tuin te gaan bestraten, heeft iemand enige weet van wat hiermee aan te vangen? Iemand die weet wie zulke kennis in huis heeft? Of wat die beestjes komen zoeken?
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Inheemse kakkerlak in huis !?

Bericht door Brit »

Hoi Eric,

Als ik alles zo lees, is het een niet erg schadelijk beestje. Zowel de larven als het volwassen beestje richten geen schade aan, dus waarom bestrijden? Het is waarschijnlijk de naam die angst veroorzaakt, niet de vraat of het overdragen van ziektes.

Als hij bij mij in huis zou zitten, zou ik hem gewoon weer buiten zetten. Ik gok, na het lezen van beide links, dat ze gewoon toevallig naar binnen zijn gevlogen. Dat kan met ieder insect gebeuren :?

Groeten Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Peterke
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 mar 2008, 22:06
Locatie: België
Contacteer:

Re: Inheemse kakkerlak in huis !?

Bericht door Peterke »

of stroken ouderwetse kleefvliegenvanger (zo op een rolletje in een kartonnen kokertje) op een stuk karton plakken en op plaatsen leggen waar je ze echt niet wil hebben, ik denk dan aan achterin een kast, frigo, enz.... waar in ieder geval de kids of huisdieren niet bij kunnen.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Inheemse kakkerlak in huis !?

Bericht door Albert van WdJ »

Ik kan me ook wel in het antwoord van Brit vinden.
Waarschijnlijk komt dat beestje gewoon in de buurt voor, en loopt er af en toe één binnen bij je.

En 't is vooral de naam van het beestje wat afkeer opwekt. Als je dat nou vergelijkt bij de diverse bacteriën dragende huisvlieg, dat is pas een onhygiënisch smerig dier. Daar bel je toch ook de verdelger niet voor?

Dus gewoon buiten zetten. Want een echte biotoop vinden ze bij jouw in huis echt niet meer, zo zonder planten. Tenzij je een toegankelijke gft-bak in de keuken herbergt.

Albert
Change, before you have to.
eric33
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 jun 2009, 00:13

Re: Inheemse kakkerlak in huis !?

Bericht door eric33 »

Hallo,

Bedankt voor jullie reacties. De vliegenvanger tip is schitterend, vooral omdat ik vorig jaar al -als eerste reflex van nestbescherming- alles wat van het bed de vloer raakte heb afgetaped, met de plakkende kant naar buiten, op erg arbeidsintensieve en ingenieuze manier. Had ik eraan gedacht een vliegenvanger te gebruiken was de klus waarschijnlijk op vijf minuten geklaard :D

Natuurlijk is het zo dat het deels om de "naam" gaat. Het idee dat je in huis zit met kakkerlak heeft een zeker (zwaar woord) sociaal stigma. Anderzijds is het wel zo dat die beestjes blijkbaar geen schroom hebben en op de meest ongewenste momenten en plekken opduiken.
Het is één ding om te denken 'leven en laten leven', maar als je daar zit met wat vrienden of de schoonfamilie en er komt zo'n ongenode gast zich presenteren, dan kan ik je verzekeren dat je niet weet waar kruipen (in tegenstelling tot laatstgenoemde).

Maar goed, ergens hebben we er ons ook al overheen gezet, de beesten gaan ons niet met huid en haar verslinden, het zijn er geen duizenden, en er zijn ergere dingen in het leven.

Maar wat er wel overblijft, is het raadsel waarom tussen juni en oktober, elke maand, op het einde van de maand, een vrouwelijke -blijkbaar zeldzame- inheemse kakkerlak die normaliter niet in huis komen, opduikt in een kamer waarvan de ramen gesloten zijn, en dan nog in een huis zonder planten (voedsel, bleke kakkerlakken zijn geen aaseters schijnt het). Geen concurrentie voor Aspe, ik weet het, hoopte alleen iemand tegen het virtuele lijf te lopen die het wist, of een persoon of instantie wist die raad weet op dat soort vragen.
Wie weet trekken we ze ongewild aan door het één of ander, en kan gewoon door ons gedrag te veranderen alles worden opgelost.
eric33
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 jun 2009, 00:13

Re: Inheemse kakkerlak in huis !?

Bericht door eric33 »

Heb dit net gestuurd als prive bericht, maar zet het ook nog even op het forum ter leerinck ende vermaeck van anderen ;

Ondertussen ben ik een artikel tegengekomen (sorry, geen link meer voorhanden) dat ging over een "infestatie" van boskakkerlakken in een ziekenhuis. Deze zitten in dezelfde categorie van Ectobius Pallidus, de bleke kakkerlak. Na veel verdelgingswerk en geld, kwam de plaatselijke milieudienst er op uit dat deze
a) zich niet voortplanten aan een ratio waar je je zorgen over moet maken (in tegenstelling tot niet-inheemse soorten)
b) ze via een raam binnenkwamen
De oplossing was even simpel als doeltreffend ; raam dichtlaten. Niet alle ramen van het ziekenhuis, maar enkel dat raam waar ze langs gesignaliseerd waren. Zo gezegd zo gedaan en geen last meer van.

Dat deed bij mij ook een belletje rinkelen. Ik had het vermoeden dat ze ofwel onder de voordeur, of langs het slaapkamerraam binnenkwamen. We vonden ze namelijk meestal in de buurt tussen de twee. De eerste stap was; het slaapkamerraam niet meer opendoen. In onze slaapkamer is een vide, een lege ruimte onder het dak. Het luikje naar deze vide (waar effectief niets in staat) hebben we afgeplakt, gewoon om zeker te zijn. Resultaat ; geen kakkerlakken meer.

Nu, een dik jaar later, zijn we de slaapkamer beginnen verven en wat vinden we in de vide? Eén bleke kakkerlak die probeerde de slaapkamer binnen te komen maar het loodje legde.
Bij een duitse kakkerlak zou dit een complete infestatie betekend hebben betekend (die blijven leven van lijm, verf, isolatiemateriaal, je noemt het maar, terwijl een bleke kakkerlak organisch materiaal eet, blaadjes of zo) want de eitjes voeden zich eerst aan het rottend lijk van moeder en planten zich daarna voort, enzoverder. Bij ons lag de kakkerlak inclusief het 'dokterstasje' aan het achterlijf gewoon uit te drogen. Dus geen horror-infestatieverhaal.

Moraal van het verhaal -voor ons toch-
1. bepalen cq uitproberen waarlangs ze binnenkomen.
2. daar zorgen dat alle spleten en kieren dicht zijn. Sowieso een goed idee wat betreft verwarmingskosten e.d.

Je hoeft je dus geen zorgen te maken dat mensen die op bezoek komen een 'cadeautje' meenemen, of dat je ze mee neemt op verhuis (al kun je tuinmateriaal best checken denk ik). De kans is niet enorm en al is het zo, dan is het eigenlijk nog geen drama. Er van uit gaande dat het effectief een bleke kakkerlak is natuurlijk.

Nog een epiloog voor dit verhaal ; laatst vrienden op bezoek en laten vallen dat we met bleke kakkerlakken zaten. Bleek dat zij daar ook last van hadden. De pointe : allebei kregen we er pas last van nadat we zakken schors hadden gekocht bij het (zelfde) tuincentrum. Dat kan natuurlijk toeval zijn, maar toch apart vond ik.

Tot zover onze bleke kakkerlak historie. :wink:
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Inheemse kakkerlak in huis !?

Bericht door deleted »

Eric,

Dat heb je dan toch mooi opgelost.
En tijd is relatief: je was toch nog net sneller dan onze regeringsvorming !

G
zetje
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jul 2013, 16:59

Re: Inheemse kakkerlak in huis !?

Bericht door zetje »

Hallo Eric,

Ik zit nu net met hetzelfde probleem, eerste beestje opgemerkt einde mei, ik dacht eerst dat het een kevertje was...
Maar ik vond er regelmatig eentje, ook vooral in de slaapkamer rond het raam en in de veranda...
Rentokill is nu al eenmaal langsgekomen en het gaat inderdaad om de veldkakkerlak, heb deze nooit in mijn tuin gezien...
Eind april is men hier wel voorzetrolluiken komen plaatsen en nu heb ik het vermoeden dat ze zo misschien hier zijn terechtgekomen....Na eerste behandeling rentokill heb ik er meerdere dood gevonden op de klinkers buiten...
Wij kuisen ook, zijn proper, daarom dat ik er het zo moeilijk mee heb, ik vraag mij af of we ooit nog van deze beestjes verlost geraken...
Groetjes, zetje
Plaats reactie