Alternatief voor dure warmtebeeld-camera?

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Peterke
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 mar 2008, 22:06
Locatie: België
Contacteer:

Alternatief voor dure warmtebeeld-camera?

Bericht door Peterke »

Ben ik weer,

Ik zat zo eens te kijken naar warmtebeeldcamera's
Afbeelding

Deze dingen blijken ontzettend duur te zijn, alsook om eentje te huren voor 1 dag ben je al snel 180 euro lichter.

zou je met een infraroodcamera voor bewakingsdoeleinden ook kunnen zien waar je koudebruggen hebt en warmte lekken kunnen opsporen?
uiteraard zal het beeld zwart/wit zijn, hoe warmer hoe witter, en hoe kouder hoe donkerder de onderwerpen zijn.

deze zag ik staan op eBay voor 25 euro.

Afbeelding
Peterke
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 mar 2008, 22:06
Locatie: België
Contacteer:

Re: alternatief voor dure warmtebeeld camera?

Bericht door Peterke »

Heb me er alvast 1-tje besteld, ben benieuwd.
Peterke
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 mar 2008, 22:06
Locatie: België
Contacteer:

Re: alternatief voor dure warmtebeeld camera?

Bericht door Peterke »

Helaas men idee mag naar de prullenmand :oops:

ik zal proberen uitleggen wat die (nacht)camera die ik nu in mijn bezit heb doet.

Infrarood licht is door het menselijk oog niet of nauwelijks te zien, maar een digitaal fototoestel of videocamera daarentegen wel.
Je kan zelf eens de test doen thuis door met je afstandsbediening van je tv naar je lens te schijnen, je zal zien dat je fototoestel of camera wel degelijk het infrarood licht kan zien.
Mijn nachtcamera (waarvan ik dacht dat het warm en koud kon zien) werkt op het zelfde principe, door de 30 infrarood leds crieer je een infrarood lichtbundel waarbij je fototoestel/camera dat ervaart als een zaklamp, en dus wel kan zien in het donker in tegenstelling tot het menselijk oog.

Dus ben ik weer een illusie armer en een ervaring rijker.
Afbeelding
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: alternatief voor dure warmtebeeld camera?

Bericht door maarten »

Troost je, jij bent niet de enigste die vouten maakt.
Ik zei het je al: Kan niet veel zijn, alle waar naar z'n geld.

grt Maarten
max.enschede
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 nov 2008, 23:29
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: alternatief voor dure warmtebeeld camera?

Bericht door max.enschede »

Hmmm, maar als je de leds uitschakelt en alleen de IR straling van het te bekijken object overhoudt dan?
Theoretisch moet dat werken, maar of ie ook gevoelig genoeg is daarvoor is vers twee.

Er zijn trouwens ook IR thermometers te koop in allerlei varianten vanaf zo'n 100 euro (kijk maar eens bij Conrad bijv.) waarmee je weliswaar geen compleet beeld krijgt maar m.i. wel de temperatuur punt voor punt contactloos en van enige afstand kan meten. Kun je dus wel muren, dak en vensters vergelijken. Of de geïsoleerde CV leiding enz. Misschien is dat een alternatief.

Max
"De apparaten om dingen sneller te kunnen doen waren verdwenen. Wat we overhielden, was tijd.."
hekman
Berichten: 30
Lid geworden op: 04 nov 2008, 12:59

Re: alternatief voor dure warmtebeeld camera?

Bericht door hekman »

[quote="max.enschede"]Hmmm, maar als je de leds uitschakelt en alleen de IR straling van het te bekijken object overhoudt dan?
Theoretisch moet dat werken, maar of ie ook gevoelig genoeg is daarvoor is vers twee.

Er zijn trouwens ook IR thermometers te koop in allerlei varianten vanaf zo'n 100 euro (kijk maar eens bij Conrad bijv.) waarmee je weliswaar geen compleet beeld krijgt maar m.i. wel de temperatuur punt voor punt contactloos en van enige afstand kan meten. Kun je dus wel muren, dak en vensters vergelijken. Of de geïsoleerde CV leiding enz. Misschien is dat een alternatief.

Max[/quote
skyflyer
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 aug 2009, 18:33
Contacteer:

Re: alternatief voor dure warmtebeeld camera?

Bericht door skyflyer »

Het was toch de moeite waard om te proberen.
Deze camera kan misschien nog een nuttig plekje krijgen rondom het huis als beveiliging? :D
Plaats reactie