Overdreven mediaberichten over klimaat

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Overdreven mediaberichten over klimaat

Bericht door Tim »

Ingir schreef: 14 aug 2019, 00:53 Sellafield is geen kerncentrale maar een opwerkingsfabriek. Ook daar na de "ramp" geen honderden doden zoals gebruikelijk bij de winning van steenkool.
Vertel dat de kinderen van Sellafield, die bij de tandarts geen foto meer kunnen laten maken, omdat hun tanden oplichten.

En de kerncentrales in Frankrijk vervuilen de stranden gelukkig niet mee. Die hebben de afvoerpijpen inmiddels langer gemaakt :fff

Tim
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Overdreven mediaberichten over klimaat

Bericht door pelletpower »

Ja. Zo ondertussen is het inderdaad duidelijk. Raar toch, dat er nauwelijks iets gedaan wordt. Of toch niet, is ook genoeg leesvoer voor te vinden.

Ik probeer de kinderen dat inzicht bij te brengen. Zij kunnen immers echt het verschil maken. Mijn voorbeeld is niet genoeg om echt iets bij te dragen.
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: Overdreven mediaberichten over klimaat

Bericht door ready to burn »

knip foutje. :oops:
Laatst gewijzigd door ready to burn op 16 aug 2019, 10:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: Overdreven mediaberichten over klimaat

Bericht door ready to burn »

pelletpower schreef: 15 aug 2019, 17:51 Raar toch, dat er nauwelijks iets gedaan wordt. Of toch niet, is ook genoeg leesvoer voor te vinden.
Het is hoogst waarschijnlijk, dat het verschil aan inzicht en belangen maakt, dat men een andere bibliotheek en dus leesvoer heeft.

Bekijk het eens dichtbij, hier op het forum:
Waar de ene bezig is met een oude cola fles bezig is om regenwater te hergebruiken, is een ander bezig zijn zwembad "duurzaam" te verwarmen, compleet met alle bijbehorende buffervaten, pompen, enz.
Allebei met de overtuiging dat ze hun steentje bij bijdrage aan een beter wereld.


En ondanks dat we ondertussen zo'n beetje allemaal wel weten, dat het wat minder moet, wil dat maar niet lukken.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Overdreven mediaberichten over klimaat

Bericht door pelletpower »

Precies. Dat minderen wil maar niet echt lukken. Dat zijn slechts druppeltjes. Wijzen en oordelen is heel makkelijk. Heb ik me ook schuldig aan gemaakt.

Is dat in jouw persoonlijke situatie anders?
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: Overdreven mediaberichten over klimaat

Bericht door ready to burn »

pelletpower schreef: 16 aug 2019, 12:04 Wijzen en oordelen is heel makkelijk.
Dat oordelen probeer ik niet meer te doen, ik signaleer alleen nog maar...

pelletpower schreef: 16 aug 2019, 12:04 Is dat in jouw persoonlijke situatie anders?
Tja.....

Ik ben installateur, zeg maar de één na laatste schakel in het verbranden van bossen (biomassa in pelletsketels), en aardgas ( gasketeltjes).
Eigenlijk niet echt een leuk beroep op het moment, maar iedereen heeft recht op wat warmte.

Mijn "duurzame" inslag kwam een jaar of 20 geleden, toen ik via via bij iemand hier in Den Haag terecht kwam, in een garage waar een vreemde snuiter allerlei experimenten deed met houtkachels. Ik kan me nog goed de verzaagde prullebakken, bakstenen, zand, enzo herinneren. en 1 werkende massakachel. Hij zocht iemand met rookgasanalyse-apparatuur, en ik had zoiets maar dan voor aardgas. Op dat moment was het voor mij eigenlijk nog onduidelijk waar naartoe zou moeten gaan. Maar mijn interesse was daarna wel gewekt.
Leuk natuurlijk om later hier, Peter van der Berg terug te zien met toch wel een succes verhaal. En beter apparatuur dan wat ik nu heb. :lol:
Waar hij geëindigd is met een goed werkend simpel concept, ben ik verstrikt geraakt in ketels die op de meest geavanceerde manier een beetje hout verbranden. :oops:

Ik zelf tracht het allemaal zo goed mogelijk te doen, maar het voelt dus zeker niet altijd allemaal even lekker...
(Sorry, wel een beetje off-topic geworden, zo)
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Overdreven mediaberichten over klimaat

Bericht door JantjeV8 »

On topic dan, tenminste als Ingir dit onderwerp ook wel wat onder het hoofdstukje 'klimaat' vindt vallen :| :

Afgelopen periode wordt veel in de media gebracht hoe schadelijk de intensieve landbouw wel niet is. Er wordt teveel stront het land ingereden, dat geeft vervuiling aan het oppervlaktewater, de concentraties nitraat en nog wat zaken zijn gevaarlijk hoog.

Kan er ff geen artikel bij vinden, maar moet bekend klinken toch?

Ik las ook, tot 2x toe, dat er enorme meervallen werden gevangen. De reden dat die dingen zo konden groeien werd uitgelegd dat de waterkwaliteit in Nederland heel erg goed en gezond is voor het bioleven..

Help me, wat moet ik geloven.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Overdreven mediaberichten over klimaat

Bericht door remco d »

JantjeV8 schreef: 16 aug 2019, 17:30 On topic dan, tenminste als Ingir dit onderwerp ook wel wat onder het hoofdstukje 'klimaat' vindt vallen :| :

Afgelopen periode wordt veel in de media gebracht hoe schadelijk de intensieve landbouw wel niet is. Er wordt teveel stront het land ingereden, dat geeft vervuiling aan het oppervlaktewater, de concentraties nitraat en nog wat zaken zijn gevaarlijk hoog.

Kan er ff geen artikel bij vinden, maar moet bekend klinken toch?

Ik las ook, tot 2x toe, dat er enorme meervallen werden gevangen. De reden dat die dingen zo konden groeien werd uitgelegd dat de waterkwaliteit in Nederland heel erg goed en gezond is voor het bioleven..

Help me, wat moet ik geloven.
De landbouw in Nederland doet het zo slecht nog niet. Wakker dier, Milieudefensie en al die rotclubs vertekenen het beeld enorm. Ik las laatst ergens: boeren zorgen voor 10% van de verandering van het klimaat, maar zorgen dat 100% van de mensen niet omkomt van de honger.

Dat het anders en beter kan, tuurlijk. Maar de zwarte Piet naar de boeren in Nederland schuiven is te makkelijk.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Overdreven mediaberichten over klimaat

Bericht door Paul Joosten »

Dat laatste behoeft toch wat bijstelling. Onze boeren zorgen ervoor dat aanzienlijk meer dan 100% van onze inwoners te eten hebben. Nederland is bepaald niet het grootste land qua oppervlakte maar we zijn wel 's werelds grootste exporteur van landbouwproducten. Laat ze de stront dan maar meegeven of liever nog de kennis om elders net zo goed werkende landbouw te kunnen gaan bedrijven. Lost heel wat meer op dan alleen onze negatieve effecten.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Overdreven mediaberichten over klimaat

Bericht door pelletpower »

Of iets anders. Voor die hoge productiviteit wordt een prijs betaald in de vorm van nitraat, methaan etc vervuiling. Inmiddels begint ook dat door te dringen in de sector. De grote vraag gaat zijn hoe een poly permacultuur financieel gezien toegepast kan worden. Als dat als kans gezien wordt ipv bedreiging ziet het plaatje er ineens een stuk leuker uit.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Overdreven mediaberichten over klimaat

Bericht door peterberg »

ready to burn schreef: 16 aug 2019, 12:45Mijn "duurzame" inslag kwam een jaar of 20 geleden, toen ik via via bij iemand hier in Den Haag terecht kwam, in een garage waar een vreemde snuiter allerlei experimenten deed met houtkachels. Ik kan me nog goed de verzaagde prullebakken, bakstenen, zand, enzo herinneren. en 1 werkende massakachel. Hij zocht iemand met rookgasanalyse-apparatuur, en ik had zoiets maar dan voor aardgas. Op dat moment was het voor mij eigenlijk nog onduidelijk waar dat naartoe zou moeten gaan. Maar mijn interesse was daarna wel gewekt.
Ja, inderdaad, die vreemde snuiter ben/was ik. En ik kan me jou nog goed herinneren, jouw bezoek heeft er mede toe geleid om (jaren later) apparatuur te gaan kopen. Die ene werkende massakachel was het prototype van wat later de Bergkachel is geworden.
Nog steeds off-topic, maar ik moest toch even antwoord geven.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Overdreven mediaberichten over klimaat

Bericht door JantjeV8 »

https://www.bd.nl/waalwijk-heusden-e-o/ ... ~a8f095c9/

Goed idee zeg.. :mrgreen:

Is het niet zo dat het blad wat op de wal verteert ook z'n gasjes los laat??

Weet je wat: we pakken heel Nederland gewoon in de krimpfolie, niks er in, niks er uit..
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Overdreven mediaberichten over klimaat

Bericht door kockie »

Dan wel met de hand baggeren natuurlijk!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Overdreven mediaberichten over klimaat

Bericht door pelletpower »

Ha ha. Da s inderdaad weer on topic. Kansloos.

Hoewel, wat voor lobby/ vriendje zou er achter zitten? Ook niet druk om maken. Zo werkt t nu eenmaal. Alleen zelf niet aan meedoen, natuurlijk.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Overdreven mediaberichten over klimaat

Bericht door dormos »

Dat het anders en beter kan, tuurlijk. Maar de zwarte Piet naar de boeren in Nederland schuiven is te makkelijk.
Wat er volgens mij grondig mis is, is dat we heel veel veevoer importeren in de vorm van bijvoorbeeld soja. Die wordt geteeld op een heel grote oppervlakte in het buitenland, terwijl we het afvalproduct (mest) wel kwijt willen in ons kleine landje. Vervolgens wordt er in het land waar het voer vandaan komt kunstmest gebruikt om de soja te laten groeien. Die kunstmest wordt dan weer per schip vanuit bijvoorbeeld Noorwegen (salpeter) vervoerd.

Het is toch niet zo ingewikkeld om te zien dat de normale kringloop hier doorbroken wordt? Het zou logischer zijn om vee te houden waar de soja groeit, en de mest te gebruiken om de soja daar te laten groeien. Of je brengt de mest die hier geproduceerd wordt terug naar de bron van het voedsel van ons vee.

Idealiter zou je niet meer vee moeten houden dan waar je eigen grondppervlak voedsel voor kan produceren. De huidige situatie bestaat bij de gratie van het feit dat het door fossiele brandstof mogelijk is om te goedkoop van alles de hele wereld over te slepen. Alleen is het terugbrengen van mest naar de oorsprong van het voer dan ineens blijkbaar te duur.

Boeren maken gebruik van wat volgens de regels mag, maar die regels deugen door jaren van pro-boer CDA beleid voor geen meter. De oplossing kan heel simpel zijn: Niet meer vee dan waarvoor je land voer kan produceren. Wordt er dan toch voer geimporteerd dan moet de mest terug naar het land waar het voer vandaan komt. Daar worden landbouwproducten duurder van, maar dat is alleen maar zo omdat nu niet alle kosten verrekend zitten in de prijzen. Daar draaien we nu met z'n allen voor op.

Groet,

Hans
Plaats reactie