Hout, en verder?

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Hout, en verder?

Bericht door nck »

Enige tijd gelden liep ik in mijn schuur onze voorraad brandhout te bewonderen, een in de loop van vijf jaar opgebouwde voorraad van geschat een 150 m3 gezaagd en gestapeld hout. Een grove schatting gaf mij een gewicht van ongeveer 90 ton.
Hoeveel het exact is doet absoluut niet terzake voor wat ik u allen in overweging wil geven. Want 90 ton hout is 45 ton cellulose. Cellulose is maar een eenvoudige poly-glucose.
Wie kopt de bal in?
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hout, en verder?

Bericht door Dutch John »

Mij ontgaat wat je nu precies wilt zeggen of vragen. Wil je er bio-olie van maken middels pyrolyse? Dat kan, als je het verkleint tot snippers.

Wat vindt de brandverzekering van een dergelijke hoeveelheid hout? Ik kan mijn opslaghok met 20 m3 nog wel verzekerd krijgen, maar de inhoud niet. Toch zonde van al het werk, als het affikt.

Ik hoop dat je er geen beestjes in krijgt. Die vreten zo een paar ton per jaar en als je pech hebt beginnen ze ook nog aan de schuur en/of huis. Laat het niet te lang zitten; één keer een stammetje met een paar boktorren en het leed is niet te overzien. Als je hout stookt, dan rouleren met het hout. First in, first out. En nooit langer dan drie à vier jaar laten zitten, dan houd je het overzicht en kun je in geval van boktor o.i.d. ingrijpen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Hout, en verder?

Bericht door nck »

In willekeurige volgorde een paar opmerkingen.

Nee, ik zit niet aan pyrolyse te denken maar aan het omzetten van cellulose in fermenteerbare suikers.
De voordelen zijn m.i. evident in vergelijk tot bio-olie. Echter ik zit niet aan consumptie te denken maar eerder aan E-85 o.i.d. Het is een gegeven wat mij maar moeilijk loslaat dat hout voor de helft uit vergistbare suiker bestaat. Volgens mij moet hier ook door individuele enthousiasten veel meer naar gekeken worden. Er bestaan wel grootschalige processen om dit te doen maar het is juist de relatieve kleinschaligheid die het interessant moet maken.

Verzekeren van het brandhout wat nu in voorraad ligt? zie ik niet zo.
Overigens verzaag ik op dit moment geen stammen en dergelijke maar sloophout. Dit wordt gratis per container aan huis gebracht, 35-70 m3 per vracht. En inderdaad, er moet verstandig gerouleerd worden, de doorlooptijd in mijn situatie is ongeveer 3 jaar. Tot dusver acceptabel.

Op dit moment ben ik de laatste restjes sloophout aan het wegwerken waarna ik volledig over wil gaan op wilg in gesnipperde vorm. Hiervoor ben ik op dit moment de nodige wilgen aan het uitplanten en hoop over een jaar of vier-vijf toch al een zodanige opbrengst te kunnen oogsten dat er in iedergeval in de winter op kan worden gestookt met behulp van een automatische vulinrichting op de ketel. in de zomer stook ik dan wel door op stukhout, 2-3 keer per week, al na gelang de behoefte aan warm tapwater.
Een duits onderzoekscentrum heeft vastgesteld dat een volwassen wilg per oogst ongeveer 100 kilo droog hout produceert.
En dat per vijf jaar. Dus laat zich simpel uitrekenen hoeveel er aangeplant moet worden.
Bijkomend voordeel is dat wilgen meestal altijd redelijke rechte takken produceren wat vlot verwerkt in de hakselaar en in de opslag voor het drogen.


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hout, en verder?

Bericht door Dutch John »

Hallo Jan,

Heb je een idee hoe een dergelijke installatie er (schematisch) uitziet? Lijkt me dat het proces nogal wat stappen moet doorlopen. Je zou eerst een indicatie van bouwkosten en energieverliezen op moeten stellen.

Het grote probleem van houtsnippers is het drogen. De normale snippers zijn te fijn om een luchtige hoop te maken. Inmiddels zijn er hakselaars op de markt die zogenaamde chunks maken. Dat zijn snippers van ongeveer 2 cm dik, 4 cm breed en de lengte varieert tussen 2 en 6 cm. Ze kunnen gemaakt worden met een Laimet versnipperaar http://www.devobo.nl/biomass.html . Deze chunks drogen wel op een hoop. Ik heb een kuub of drie liggen als proefbrandstof voor de houtgasgenerator die (hoop ik) over een week of zes klaar is. Ik heb ze bewust onafgedekt buiten op een dichte vloer liggen. Ben benieuwd hoe ze het gaan doen in de vergasser.

Ook ik zie wilg als een van de potentiële energiebronnen voor de toekomst.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Hout, en verder?

Bericht door nck »

Droge noutsnippers produceren is geen enkel probleem. Je moet echter gebruikmaken van de natuur, die je een heel eind op weg helpt.
Het oogsten van de 4-5 cm dikke takken doe je in de zomer wanneer er zoveel mogelijk blad aanwezig is. de takken worden gebundeld en opgeslagen, de sterke opwaartse sapstroom haalt een behoorlijk groot deel van het aanwezige vocht uit het hout en verdampt dit via het blad. zomers geoogst materiaal de winter over laten drogen en in het volgend voorjaar pas verhakselen.
de dunne twijgjes zullen nu ook beter breken in plaats van te "stropen" in de hakselaar, in plaats van vers materiaal.
Uiteraard moet je in de zomer wel met beleid oogsten omdat anders de boom te veel te lijden heeft, maar het is heel goed te doen.

Het verhakselde materiaal wat ik nodig heb mag niet groter zijn dan ongeveer 2 cm kubisch, omdat dit anders problemen gaat geven in de automatische kachelvoeding. die werkt met een vijzel en kan dus geen onregelmatig en/of vezelig materiaal verwerken.

Heel leuk dat je met een houtgasgenerator bezig bent, ook ik ben hiermee bezig alhoewel het project nu stil ligt. Dit omdat ik nog geen definitieve beslissing heb genomen wat betreft de brandstof voor de motor. Hetzij koolmonoxide / waterstof uit de houtgasgenerator, hetzij alcohol uit misschien wel hout of ander celluloserijk materiaal. Bij mij zou er dan een asynchrone generator mee worden aangedreven. De motor en de generator staan er al, maar verder ben ik nog niet omdat ik eerst definitief wil weten of de alcohol-oplossing ook te doen is. Echter alcohol als brandstof kan ook in de tuinmachines, auto, en bedenk verder zelf maar.
Ook is alcohol op te slaan zodat je onafhankelijker bent.
Vandaar dat dit eigenlijk mijn voorkeur heeft.

vandaar ook mijn nieuw aangezwengelde onderwerp.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hout, en verder?

Bericht door Dutch John »

Inderdaad biedt ethanol de nodige voordelen, maar het vergt nogal wat energie om het aan te maken (destillatie). Nu moet ik bekennen dat ik niet zo houd van lastige, kleinschalige raffinagetechnieken. Zonder het direkt professioneel aan te pakken wordt het vaak een knoeiboel.
Ik zie liever de ruwe brandstof direkt gebruikt, ondanks een -eventueel complexe- ombouw van het voertuig zelf. Liever een auto op PPO, dan op biodiesel. Vandaar dat mijn keuze gevallen is op een houtgasgenerator.

Misschien een extra discussiepunt: de voor- en nadelen van het (kleinschalig) bewerken van ruwe biomassa tot een bruikbare energiedrager. Voorlopig discussieren we echter nog maar met z'n tweeën.......

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Hout, en verder?

Bericht door nck »

Hallo DJ,

Ik kan me voorstellen dat je er wat onwennig tegen overstaat, maar het begin van deze gedachten-exercitie bij mij was een heel andere. Het begon namelijk met de installatie van onze hout-cv ketel. Vrijwel direct nadat die tot volle tevredenheid in gebruik genomen was en ik daar dus de nodige tijd bij doorbracht kwamen bij mij dus de ideeen en gedachten naar boven om meer met die ketel te doen dan alleen ons huis en tapwater verwarmen.

Zo zijn een aantal optie's de revue gepasseerd, onder andere het gebruik maken van de verbrandingsgassen in combinatie met een stirling motor/generator en het gebruiken van het warme water uit de ketel (85 C) voor de distillatie van ethanol. De eerste optie is niet haalbaar omdat het opgewekte vermogen geen zoden aan de dijk zet afgezet tegen de moeite en de kosten zodat ik met de tweede mogelijkheid in m'n hoofd bleef rondspoken.

Ik wilde namelijk graag, nadat ik het gasverbruik had gedecimeerd tot 50 M3/jaar, hetzelfde proberen uit te halen met de electriciteitsrekening.

Gewoon een keertje uit pure baldadigheid de inhoud van de grasmaaier geleegd in een gistingsvat en verdomd, na drie weken had ik bijna 5% ethanol uit gras. Een IBC-container levert dus een tank vol op. Zoeken op internet naar de juiste distillatie-methode en dit gaf een reflux-kolom die vrij simpel te maken is uit een oude boiler. Het gebruik ervan zal wel de nodige afstelling vergen en de nodige leermomenten kennen maar de basis was gelegd.

Zo kwam ik al zoekende de omzetting van cellulose naar fermenteerbare suiker op het spoor.

Tegelijkertijd dat ik met deze gedachtengang bezig was werd mij in korte tijd een zo goed als nieuwe viercilinder 65 pk industriemotor aangeboden afkomstig uit een las-agregaat van het amerikaanse leger, en drie stuks draaistroommotoren van 30 Kw per stuk. Dit alles tegen oudijzerprijs. Dit is dus mijn generator geworden. Deze Wisconsin V-4 is voorzien van de meest elementaire carburateur die ik in tijden heb gezien en kan dus vrij eenvoudig worden omgebouwd op welke brandstof dan ook. Houtgas of ethanol. Daarom ligt het generator project stil totdat ik het brandstof-vraagstuk uitgewerkt heb.

Verder kwam ik steeds vaker problemen tegen op internet-fora dat de toeren-regeling in combinatie met "generatorgas" vrij moeilijk schijnt te zijn omdat de calorische waarde vrij laag is en omdat de samenstelling nogal wil fluctueren.
Juist bij een asynchrone generator is het zaak een zo constant mogelijke toerental te hebben, immers wanneer de combinatie terugvalt en de generator synchroon gaat draaien verbrand de wikkeling en bij een te hoog toerental wordt er teveel stroom opgewekt wat in feite hetzelfde effect heeft.

Mijn motoren zijn 8 polig, dus 750 toeren zodat ik al een versnelling moet maken van omstreeks 1:3 waarbij de verbrandingsmotor dus 2300 toeren draait en de electromotor 765. Deze combinatie werkt goed. Blijft dat ik ook dan maar een spreiding in het toerental heb van hooguit 50 omw/min. en dat is vrij weinig wanneer de brandstof ook nog niet van constante samenstelling is.

Toch schijnt er een behoorlijke versnelling te zijn in de ontwikkeling van ethanol uit cellulose, gezien de diverse nieuwe site's die overal opduiken. Ik heb wat dat betreft dus ook helemaal geen haast. Gewoon rustig door blijven zoeken en lezen.
Die kolom bouw ik me eerdaags nog wel een keer.
En dan verwarmen we ons niet alleen met wilg, dan geeft de wilg ook electriciteit en dan rijden we er ook nog eens op, wie doet je dan nog wat. Welk kwartje van Kok bedoel je ook alweer? :-D
Ok, OK, Idealen moet je houden.
Maar ik blijf het een interessante gedachte vinden.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hout, en verder?

Bericht door kockie »

Oeioeioei, leuk discussievoer.... Je kunt gras dus "gewoon" vergisten? Hoe heb je dat gedaan? Water erbij en onder een zuurstofloze atmosfeer laten fermenteren, net als wijn?

Dat drogen van die wilgentakken heb ik ook al eens over nagedacht. Heb op het forum ook een pdf document staan over het laten groeien van wilgen.
nck schreef:immers wanneer de combinatie terugvalt en de generator synchroon gaat draaien verbrand de wikkeling
Dat durf ik in twijfel te trekken... Wanneer de motor synchroon gaat draaien, levert hij geen stroom, maar gebruikt hij ook geen stroom. Pas bij draaien beneden synchroon toerental gaat de motor stroom gebruiken (negatieve slip) en bij draaien boven synchroon toerental gaat ie stroom leveren (positieve slip). Hierbij hebben we het natuurlijk wel over een netgekoppelde situatie.

Ik heb ook vaak na zitten denken over deze mogelijkheden... maar op korte termijn moet eerst mijn huis af en het houthok vol :) :mrgreen:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Hout, en verder?

Bericht door nck »

Over het exact synchroon draaien van een draaistroommotor zijn bij ons met verschillende deskundigen zeer uitgebreidde discussies gevoerd. met als algemene uitkomst dat het exact synchroon draaien overeen zou komen met het verwijderen van het anker. Er is dan geen slip en dus ook geen inductie meer die de weerstand in de wikkeling veroorzaakt. met als gevolg onbegrensde stroom.
Echter mijn electrotechnische kennis gaat niet zover dat ik hier een definitieve uitspraak over kan doen. De deskundigen zijn het er wel over eens dat je zoveel mogelijk het synchrone toerental moet vermijden.
Maar ik sta zeker open voor andere meningen hierover. Het gaat mij echter wat ver om er een 30 Kw motor "aan te wagen"
Uiteraard heb ik het ook over een netgekoppelde situatie.

De vergisting van het gras was inderdaad gewoon zuurstofloos met toevoeging van wijngist en gistvoeding. Waterslot erop en warm wegzetten. Net zoals bij huiswijn maken. De aparatuur was ook van mijn vader te leen. Het stinkt wel ongelooflijk maar er zat wel degelijk alcohol in. Net geen 5 %.

Leuke handleiding overigens over dat wilgen en populieren planten. Ik zaag stevige takken van ongeveer 2.5 meter, laat die wortelen in een bak water en spuit ze dan met een spuitlans aan de giertank de grond in. Zitten ze gelijk mooi vast door het aangeslempte zand. Werkt perfect.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hout, en verder?

Bericht door Dutch John »

Generatoren op houtgas waren, zijn en blijven een zorgenkindje. De mengselregeling is het minste probleem. Dat laat zich met een goede regulateur en mixer makkelijk aanpassen. Als je een industriemotor hebt, dan zit er altijd een toerenregelaar op. Alleen kijken in welke toerenband hij strak regelt. Mengselsamenstelling laat zich door vacuumverschil regelen.
Het grote probleem is echter de constante aandacht die een dergelijk systeem blijft vragen. Zeker kleine installatie's moeten regelmatig gevoerd worden. Brugvorming in de silo treedt vlug op door de kleine afmetingen en vraagt om een trilmotor. Juist een stroomgenerator vraagt een constant toerental tijdens wisselende belastingen. Terugleveren aan het net is zo goed als onmogelijk met houtgas. Dat geef ik als houtgasfanaat direkt toe.

Dan kun je beter ethanol of plantaardige olie gebruiken. Zo klein mogelijk dimensioneren. 1 kW 24/7 laten draaien en de rest afnemen van het net. Meer terugleveren heeft weinig zin ivm de kleine vergoeding en waar blijf je met de warmte?

Ik huldig het standpunt dat je een verwarming en stroomvoorziening zonder aandacht betrouwbaar moet kunnen laten draaien. Ik ben getrouwd en wil dat nog even blijven...........
Daarom draait de verwarming hier op olie. Een 6 kVA generatorset is aangesloten op het huisnet en wacht op ombouw op dikke olie. Als dat eenmaal goed werkt, dan vervangen we de luchtgekoelde 1-cilinder door een heel klein watergekoeld Kubota'tje en maken een micro WKK-centrale. Voorlopig hangen we echter nog aan de monitor van Essent.

Tijdens autorijden ben je er toch om het systeem te bewaken, dus waarom niet op hout? Is bovendien wel toegestaan door de RDW, in tegenstelling tot PPO.

Heb je al gerekend aan de fabrikage van ethanol? Hoeveel tijd en geld per liter? Installatiekosten? Rijden op houtgas is vergelijkbaar aan LPG qua verbruikskosten en afschrijving van de installatie. Ik ga uit van de duurste brandstof: op maat gehakseld hout, thuis geleverd.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Hout, en verder?

Bericht door frans »

Windmolens zijn niet echt een voorbeeld van constant draaien.
Die dingen zijn d.m.v. een omgekeerd gebruikte frequentie regelaar aan het net gekoppeld.
Dat moet te doen zijn.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Oersted
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 feb 2008, 21:02

Re: Hout, en verder?

Bericht door Oersted »

nck schreef:Over het exact synchroon draaien van een draaistroommotor zijn bij ons met verschillende deskundigen zeer uitgebreidde discussies gevoerd. met als algemene uitkomst dat het exact synchroon draaien overeen zou komen met het verwijderen van het anker. Er is dan geen slip en dus ook geen inductie meer die de weerstand in de wikkeling veroorzaakt. met als gevolg onbegrensde stroom.
Echter mijn electrotechnische kennis gaat niet zover dat ik hier een definitieve uitspraak over kan doen. De deskundigen zijn het er wel over eens dat je zoveel mogelijk het synchrone toerental moet vermijden.
Maar ik sta zeker open voor andere meningen hierover. Het gaat mij echter wat ver om er een 30 Kw motor "aan te wagen"
Uiteraard heb ik het ook over een netgekoppelde situatie.
Het klopt dat als de motor synchroon draait er geen slip is. Dit betekend idd dat er geen inductie meer is, en dan is de actieve stroom 0 en zeker niet oneindig!
En hoe zou je in godsnaam het synchrone toerental kunnen vermijden? Om in generatorwerking te geraken moet je de machine versnellen tot boven het synchrone toerental. Maak u daar dus allemaal geen zorgen over. :wink:

Heeft er al iemand opgezocht hoe het zit met de regelgeving omtrent thuis elektriciteit produceren en terugleveren aan het net (In Belgie)? Ik weet dat er alle sinds een schakeling moet tussenzitten die de verbinding verbreekt van zodra de spanning/frequentie teveel afwijkt.
Oersted
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 feb 2008, 21:02

Re: Hout, en verder?

Bericht door Oersted »

Dutch John schreef:Ik heb een kuub of drie liggen als proefbrandstof voor de houtgasgenerator die (hoop ik) over een week of zes klaar is. Ik heb ze bewust onafgedekt buiten op een dichte vloer liggen. Ben benieuwd hoe ze het gaan doen in de vergasser.
Zou je ons dan ook een verslagje kunnen bezorgen hoe goed de vergasser het doet? :D
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hout, en verder?

Bericht door Dutch John »

Oersted schreef:Zou je ons dan ook een verslagje kunnen bezorgen hoe goed de vergasser het doet? :D
Jawel hoor, als tenminste de Dienst Accijnzen niet teveel dwars gaat liggen. Liever had ik ze niet benaderd, maar ik houd van een gedegen voorbereiding en rijd straks teveel in de kijkert....

Hoe het met teruglevering van stroom in België geregeld is, weet ik niet. Wel zal het zo zijn dat energiemaatschappijen niet op netvervuiling zitten te wachten. En dus alles zullen doen om dergelijke experimenten tegen te werken. Misschien heeft polderjongen iets op z'n site staan? http://www.polderpv.nl/

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie