Vliegenkast

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Vliegenkast

Bericht door Ingir »

Vroeger werd de vliegenkast gebruikt als de voorloper van onze hedendaagse koelkast. De kast stond in een onverwarmde/koele ruimte waarbij de deur was afgedekt met een fijnmazig vliegengaas. Ik heb ooit wel eens bouwtekeningen gezien van een moderne variant waarbij in een noordgevel een kast is ingebouwd in de gevel maar nu met het vliegengaas aan de buitenzijde en aan de binnenzijde een geïsoleerd luik zoals een koelkastdeur.

In ons klimaat kan de vliegenkast vanaf oktober t/m maart gebruikt worden om etenswaren koel te bewaren, zodat de koelkast ongeveer een half jaar uitgeschakeld kan worden.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Vliegenkast

Bericht door Dutch John »

Nooit van gehoord. Vroeger had iedereen een koele provisiekelder. Het blijft trouwens verbazend lang koel in een afgedankte diepvrieskast als je die gebruikt als gewone kast. Moet wel op een plek staan waar het regelmatig een keer afkoelt. Dus wat is beter: vliegengaas of goede isolatie? Isolatie maakt de temperatuur zeker stabieler.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Vliegenkast

Bericht door kockie »

Check....

In onze oude kelder in de schuur zit er eentje. Tenminste, ik denk dat het er een is. De zijkant is van vliegengaas, de rest van hout. Is zolang ik weet alleen maar in gebruik geweest als rommelkast. Mischien vroeger wel om hammen op te slaan. Die werden in dezelfde kelder gedroogd.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Vliegenkast

Bericht door MaartenB »

Ja, zijn wij ook van plan in de kelder, ook tegen eventuele muizen (en mochten die het kapot knagen, dan weet je ook dat je ze hebt). Hier staat een mooi voorbeeld:
Afbeelding
Meer fotos van dit (deels prachige) huis hier:
http://www.prachtpanden.nl/vrijstaande- ... rffum-1113
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Vliegenkast

Bericht door Tim »

Hey,

Wij hadden er vroeger een. Onder mijn kamer 8). Boerderij van 1905.

Ruime kelder met tegenover de bovenramen een hokje van ongeveer 1,25*1,25. Mooie houten deurkozijn met vliegengaas.

Er zat onder mijn bedstee ook een ruimte. Onder de rand van de bedstee een dubbele schuifdeur. Ook koud, maar warmer dan de kelder.

Ik zal eens vragen waar ie voor gebruikt werd.

Edit antw: De kast met gaas noemden ze het kaashok, hoge planken ivm de temperatuur. Er werd ook ander spul beestjesvrij bewaard.

Veel kelders zaten destijds op het oosten. Ivm met de vorst zat de bedstee erboven, zo kon je de aardappelen, bietjes en kool net boven het vriespunt houden.

Tim
Die met zijn verwende cv kont nooit op deze theorie was gekomen.
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Vliegenkast

Bericht door MaartenB »

Trouwens, ik zie het voordeel niet deze moderne kast, de temperatuur lijkt me te variabel, en met vorst heb je ook een probleem. Een kelder heeft lijkt mij een veel stabielere temperatuur.

Ik heb er zelf nog wel aan gedacht om onze keuken (als we die gaan verbouwen), in een hoek een kast de bouwen, heel goed te isoleren, behalve de bodem. Alleen zou je dan nog moeten ventileren ivm condens, ik denk dat het teveel gedoe gaat worden, dan de kelder maar gebruiken.
Plaats reactie