Kussens zonder gifstoffen

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Kussens zonder gifstoffen

Bericht door Pietje »

We hebben dringend behoefte aan een paar nieuwe kussens voor de kids, en zijn niet happig iets brandvertragends te kopen. Heeft iemand een idee op welke manier een "schoon" kussen te verwerven?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Kussens zonder gifstoffen

Bericht door Lieve »

Kussens zijn toch makkelijk helemaal zelf te maken.
Als vulling is wol geschikt, je kan ook vullen met fijne repels oude Tshirts en andere.
Kleine kindervingertjes kunnen dat ook een stukje zelf.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Kussens zonder gifstoffen

Bericht door jwardenier »

Als vulling ,tarwe doppen of als ze echt lekken willen slapen, Hop bellen .
Nadeel is wel dat je zelf Hop moet telen omdat je het af en toe moet vervangen .
Met Konings varen gevuld tegen luis, citroen melisse tegen muggen .Gr John
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Kussens zonder gifstoffen

Bericht door Pietje »

John,
waar kom ik tarwedoppen tegen?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Kussens zonder gifstoffen

Bericht door Dutch John »

John,

Heb je hopbellen geprobeerd? Wordt dat geen plakzooi? En is de geur niet te sterk?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Kussens zonder gifstoffen

Bericht door jwardenier »

Tarwe doppen krijg je bij het dorsen , bij oude dors kasten heb je een kaf pijp waar je ze kunt oprapen zoveel je wil bij tarwe dorsen ,ze worden wel verkocht onder tarwe zemelen ,bij gebruik van hop goed drogen en vermengen met bv tarwe doppen of zeer kort gesneden rogge stro ,Puur kun je je kussen er ook mee vullen , de geur daar slapen de meesten op als een roosje , Ik ben in drukke tijden een slechte slaper met een kussen gevuld met hop, en dan dus wel de wilde hop , pit ik goed op .
Het wordt een plak zootje als je veel vocht in het kussen krijgt door niet goed te drogen .
Ik droog ze hiervoor in de zone drogen zoals afgebeeld in Leven van Het land
Ik ben erg blij dat de hop weer aangeslagen is , geiten hebben een verwoestende werking op de plant en ik hoop dit jaar weer te kunnen oogsten , ook heb ik van een forum lid 2 stekken gekregen ,deze zijn goed aangeslagen .Ik hoop hier mijn biertje van te kunnen brouwen ,al zal dit nog wel een jaartje duren.
Het hop kussen heb ik uit het kruiden boek , waar staat ;Door de eeuwen heen is hop gezien als het traditionele kruid voor het slapen .Er wordt verondersteld dat de koppige geur van hop u ontspant en slaperig maakt , zodat u na een gespannen en vermoeiende dag vlug in slaap valt. Gr John
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Kussens zonder gifstoffen

Bericht door Dutch John »

Ik bedoelde met plakzooi de hopharsen; zeer gewenst in het bier, maar in een kussensloop lijkt het me minder prettig.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Kussens zonder gifstoffen

Bericht door jwardenier »

Tot nog toe nooit problemen mee gehad , we verversten de inhoud zo af en toe ,als de bellen aan elkaar plakken zouden maakt dit ook niet uit ,van een oud laken maak je zo weer kussenslopen . Mijn ervaring gaat tot een 2 jaar terug na die tijd heersten de geiten over de hop. Gr John
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Kussens zonder gifstoffen

Bericht door Anne2 »

Een kussen van dons? Maar is geloof ik niet diervriendelijk. Misschien uit oud donzen slaapzak halen of zo.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Kussens zonder gifstoffen

Bericht door Lieve »

Anne2 schreef:Een kussen van dons? Maar is geloof ik niet diervriendelijk. Misschien uit oud donzen slaapzak halen of zo.
Het scheren van schapen is nodig voor de gezondheid van het schaap.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Kussens zonder gifstoffen

Bericht door kockie »

schaap scheren--> wol
Kip of ander gevederd dier plukken --> veren en dons
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Kussens zonder gifstoffen

Bericht door Lieve »

Vorderen de kussens al een beetje?
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Kussens zonder gifstoffen

Bericht door Pietje »

Donderdag gaat Marleen wol halen. Wordt vervolgd...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie