TV - Ons huis verdient het

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: TV - Ons huis verdient het

Bericht door Paul Joosten »

Het achterste deel van de schuur is later tegen een al bestaande schuur aan gebouwd Anne2. Het talud loopt daar flink af dus moest de bodem opgehoogd worden om een vlakke vloer te krijgen. In plaats van een bult zand op te brengen is gekozen voor een betonnen bak. Die is behoorlijk waterdicht; toen ik het luik voor het eerst openmaakte stond er bijna een halve meter water in. Ook veel vuil, dus heb ik hem eerst leeg en schoon gemaakt.

Als pomp ga ik deze gebruiken, vorig jaar bij de bekende supermarkt gekocht:
Afbeelding
Deze pomp (dat ding bovenop eigenlijk) houdt zelf de leiding erachter op druk. Die ga ik voorzien van een expansievat van 25 liter zodat de pomp niet meteen aan zal slaan wanneer er maar een paar liter gebruikt wordt. Pas wanneer de druk lager wordt pompt hij ineens weer het expansievat vol. Daarmee zal het verbruik zo laag mogelijk blijven. Alleen groene stroom bovendien, vanwege mijn overmaat aan zonnepanelen...
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: TV - Ons huis verdient het

Bericht door Anne2 »

Dank je wel voor de info.
Heel interessant. Wel wat technisch voor mij...ik begrijp niet veel van druk bijv.

In ieder geval, je kan water van dak bijv opvangen, je leid dit na een onder de grond opslag. Kan dit een oude gierkelder zijn? Of anders die tanks met zo'n metalen ding erom heen doen ze bij Hobbitstee geloof ik. Kan de link niet meer vinden maar hadden ze ooit op hun site geplaatst.

En dan kan je het via de pomp omhoog halen.

En dan? Komt het uit de kraan?
Zit je ook nog op gewoon leiding water?
Dat is niet drinkbaar toch?

Mijn laatste waterrekening: kosten drinkwater: 14,16€
Kosten gemeente 25,18€

Ik betaal dus meer aan vaste lasten dan ik gebruik. Kan je je af laten sluiten en hoef je dan de kosten van de gemeente niet meer te betalen?

Er is hier vlakbij een spreng. Soms haal ik daar water, gewoon fles in de stroom houden. Ben er nog nooit ziek van geworden. Als je water uit de kraan drinkt zit er zo'n raar nasmaakje aan, sprengwater niet.

Wij hadden vroeger een pomp en eigen water. Elektrische pomp je merkte er niets van. Maar dat smaakte niet zo lekker.

En dat expansievat, daar komt geen zuurstof bij?
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: TV - Ons huis verdient het

Bericht door Paul Joosten »

Hoi Anne, het regenwater gebruik ik NIET in de keuken, voor de vaatwasser of de douche, dat blijft gewoon leidingwater om geen risico op ziekteverwekkers te nemen. Ik gebruik het straks wel voor de wasmachine, toiletten (maar niet de wasbakjes daar) en voor de tuin. Ik heb aparte (tyleen) leidingen getrokken en houdt regen- en drinkwaterleidingen volkomen gescheiden. Aan elkaar doorverbinden MAG trouwens niet eens. Omdat regenwater heel zacht is kun je beter geen metalen leidingen gebruiken, dat lost makkelijker op door de afwezigheid van mineralen en kan nare gevolgen hebben bij consumptie door mens, dier of plant. Ik heb wel de mogelijkheid om het leidingsysteem in de kelder van de regenwaterleiding af te halen en in plaats daarvan op de gewone waterleiding aan te sluiten, voor het geval mijn systeem om wat voor reden dan ook niet bruikbaar zou zijn (opslag leeg, pomp defect, toevoer bevroren).

Het expansievat is identiek aan wat gebruikelijk is in CV-installaties en dient om schommelingen in de druk op te vangen. Het is luchtdicht. De eisen aan je opslagtank bepaal je zelf; wil je schoon water gebruik je alleen schone tanks. Je bedoelt waarschijnlijk IBC-containers? Zorg er dan wel voor dat er geen licht in kan doordringen want dan heb je binnen de kortste keren een leuke algenkwekerij.

Voor het financieel gewin hoef je het (althans in Nederland) niet te doen want leidingwater is hier bespottelijk goedkoop. Het is dat ik de mogelijkheden zo in de schoot geworpen kreeg en ik ook op andere gebieden zoveel mogelijk energie- en klimaatneutraal wil worden.

Misschien kan je beter hierover in mijn specifieke draadje verder reageren, zie viewtopic.php?f=4&t=3490
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Plaats reactie