Forumdag 2012 aanmelden motorzaagonderhoud

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Forumdag 2012 aanmelden motorzaagonderhoud

Bericht door kockie »

Wie een motorzaag mee wil nemen voor de hand-on demonstratie motorzaagonderhoud (Dagelijks onderhoud, slijpen etc) kan zijn motorzaag meenemen. U kunt zich daarvoor aanmelden in dit topic.

Graag op de volgende manier:
Naam
Merk en type motorzaag
Welk onderhoud denkt u aan.

Er zijn geen reserveonderdelen aanwezig, dus echte reparaties kunnen niet uitgevoerd worden.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Forumdag 2012 aanmelden motorzaagonderhoud

Bericht door kockie »

Kockie meldt zich aan.
Ik heb een Dolmar PS500
Ik wil leren om een ketting goed scherp te krijgen. Ik heb zelf een vijl met opzetstuk, alleen onvoldoende handigheid.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Forumdag 2012 aanmelden motorzaagonderhoud

Bericht door David86 »

David86
mculloch (husqvarna) type ?! kleine zaag i.i.g
ook zaag slijpen onder toeziend oog van vakman

Misschien wat onderhoud tips mbt olie? (mengsmering en kettingolie)
..
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Forumdag 2012 aanmelden motorzaagonderhoud

Bericht door Blijfhopen »

Prima idee.
Helaas kan ik niet naar de forumdag.
Zou dit niet iets zijn voor een aparte werkdag waarbij we iemand "helpen" om bomen om te krijgen-meteen demo lieren-ook al doe je dat nooit, 't is spectaculair-.
Kan ook nog uitgebreid worden met zeis haren en scherpen- wie kan dat nog ? Of wie gebruikt dat nog ?
Messen slijpen en wetten ?
Kortom een soort scherpslijpdag.
Samenwerking met SBB ?
Wel eigenbelang hoor ! Zie tweede zin. :lol:
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Forumdag 2012 aanmelden motorzaagonderhoud

Bericht door kockie »

Kan zeker een keer. Ik heb een stuk bos wat ik voor dergelijke doeleinden mag gebruiken. Vooral het -uit het bos lieren- heeft m'n interesse. Een boom goed laten omvallen lukt me meestal wel.... Indien interesse: nieuwe topic maken svp.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Forumdag 2012 aanmelden motorzaagonderhoud

Bericht door Dutch John »

We hadden toch al een demo in het zeis haren? In het messen slijpen ben ik zeer geïnteresseerd. Misschien kunnen we nog van van 12much leren?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Freutel
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 apr 2011, 17:17
Locatie: Schalbruch (D)

Re: Forumdag 2012 aanmelden motorzaagonderhoud

Bericht door Freutel »

Freutel meld zich aan.
Ik hoop op zaterdag mijn husqvarna 353 van reparatie op te halen in Braamt. Was vanwege een vastloper dus ik wil wel meer weten over het gebruik van verschillende soorten brandstof, zelfmengen en de houdbaarheid/ controle ervan. Daarnaast heb ik onderhand 3 verschillende vijlen of vijl systemen naast een electrische slijpunit en zou graag over vijlwerk in het veld wel wat willen leren.

groeten,
Groet, Freutel
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3510
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Forumdag 2012 aanmelden motorzaagonderhoud

Bericht door Pietje »

Freutel schreef:Freutel meld zich aan.
Ik hoop op zaterdag mijn husqvarna 353 van reparatie op te halen in Braamt. Was vanwege een vastloper dus ik wil wel meer weten over het gebruik van verschillende soorten brandstof, zelfmengen en de houdbaarheid/ controle ervan. Daarnaast heb ik onderhand 3 verschillende vijlen of vijl systemen naast een electrische slijpunit en zou graag over vijlwerk in het veld wel wat willen leren.
Het vijlen, ook in het veld, komt uitgebreid aan bod. :D

Voor brandstof heb ik maar 1 "advies": gebruik geen Euro95 met mengsmering in een 2-takt motor. De verbranding in een 2takter is lang niet volledig, en omdat je met je snufferd dicht bij de uitlaat zit adem je veel te veel echt gore adaptieven in. Daarnaast is benzine niet lang houdbaar. Blijft over: Aspen, green-life, Motomix of andere Alkyd benzines. Soms kom ik hoveniers tegen die toch Euro95 in hun zagen stoppen, en dan weet ik weer waarom Alkyd zo'n fijne brandstof is... :wink:

groetjes,
Peter
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Forumdag 2012 aanmelden motorzaagonderhoud

Bericht door David86 »

3 keer editten verder om zonder betweterig te klinken dit te zeggen ( het gevaar men loopt als je over je werk gaat praten) :

"Motorzaag benzine" of alkylaatbenzines zoals aspen, is benzine dat "een tweede rondje in de kraker" heeft gehad. De benzeen is er uit gedestilleerd. Benzeen is een vuil goedje wat bekend staat om het veroorzaken van allerlei kankers en ellende. Ook deze benzine kan additieven bevatten om hem langer houdbaar of voor wintergebruik etc te maken (of de olie waarmee hij gesmeerd is). Deze additieven zijn aanwezig in tienden of honderdste promilles (heel heel heel weinig). Het verschil in benzine met of zonder aditieven ruik je niet, met of zonder benzeen des te meer.

Zelfs de "crude" ofwel aardolie waar de benzines van gemaakt worden kunnen additieven bevatten om b.v. het pourpoint/waxpoint te verhogen(stolling voorkomen, sommige crudes stollen al op kamer temperatuur en worden dan hard als steen)

Wat Peter zegt over de benzines is ook absoluut waar een (meestal te vet gesmeerde) 2 takt motor op euro95 is niet bevoordelijk voor de gezondheid. Zeker niet als je er een dagje met je hoofd boven hangt (wat op een dag dat je de ketting zaag gebruikt toch snel gebeurt)

Misschien is het een idee om wat soorten brandstof mee te nemen en de zagen te laten draaien dan kunnen we het allemaal zien en ruiken.

Groeten,
..
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Forumdag 2012 aanmelden motorzaagonderhoud

Bericht door Dutch John »

Goed plan. Ik heb altijd de indruk gehad dat de speciale benzines eerder bedoeld waren voor houdbaarheid en beter starten. Maar een goed afgestelde zaag start ook prima op euro 95 mengsmering.

Ik gebruik m'n motorzaag alleen nog in het bos. Thuis doen we alles met een elektrische zaag. Heeft alleen maar voordelen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Forumdag 2012 aanmelden motorzaagonderhoud

Bericht door kockie »

Dutch John schreef:Ik gebruik m'n motorzaag alleen nog in het bos. Thuis doen we alles met een elektrische zaag. Heeft alleen maar voordelen.
Dat is hier niet anders. Heerlijk zagen zonder een knetterende zaag, zonder walmende uitlaag (ja, ik meng zelf), aan en uit op commando en last but not least: geen geknoei met benzine.

Hoef er zelfs niet voor te bukken, een zaagstandaard doet wonderen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Forumdag 2012 aanmelden motorzaagonderhoud

Bericht door frans »

David86 schreef: Wat Peter zegt over de benzines is ook absoluut waar een (meestal te vet gesmeerde) 2 takt motor op euro95 is niet bevoordelijk voor de gezondheid. Zeker niet als je er een dagje met je hoofd boven hangt (wat op een dag dat je de ketting zaag gebruikt toch snel gebeurt)
Goed te begrijpen dat er geen rokers bij de zaag club zijn.... :fff
Die lui zijn toch ongezond bezig, en dat levert dan nog niet eens brandhout op :lol:
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Forumdag 2012 aanmelden motorzaagonderhoud

Bericht door David86 »

Als roker in de petrochemie (dubbel gezond :D ) kan ik je met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid garanderen dat het beter is te roken dan benzeen te snuiven :)

Groeten,
..
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Forumdag 2012 aanmelden motorzaagonderhoud

Bericht door frans »

David86 schreef:Als roker in de petrochemie (dubbel gezond :D ) kan ik je met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid garanderen dat het beter is te roken dan benzeen te snuiven :)

Groeten,
Weet ik niet zo zeker, maar ja ik ben ook niet zo slim en google maar wat.

http://www.zeelandrefinery.nl/raffinade ... producten/
Benzine
Benzine bestaat uit een mengsel van koolwaterstoffen met relatief veel aromaten. Vroeger bevatte Benzine veel Benzeen, daaraan dankt benzine zijn naam.
De brandstof benzine wordt steeds schoner. Benzeen is kankerverwekkend en er zit tegenwoordig niet meer dan 1% in benzine.

http://www.kennislink.nl/publicaties/be ... an-gedacht

De gezondheidseffecten van blootstelling aan benzeen lijken minder erg dan tot nu toe werd aangenomen. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit Maastricht naar blootstelling van huidige en voormalige werknemers van DSM’s Caprolactamfabriek in Geleen, uitgevoerd in samenwerking met TNO Chemie. Hoewel de werknemers door de jaren heen aan relatief hoge concentraties benzeen zijn blootgesteld, hebben zich volgens de onderzoekers geen extra gevallen van leukemie voorgedaan. Het onderzoek verschijnt binnenkort in het wetenschappelijke tijdschrift ‘Annals of Epidemiology’.

Maar over roken is men in het algemeen niet zo positief.... BAT en de landelijke accijns ontvangers uitgezonderd :mrgreen:

Aan de andere kant, van leven ga je dood moet je maar denken.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Forumdag 2012 aanmelden motorzaagonderhoud

Bericht door David86 »

Een raffinaderij die zijn eigen producten op hemelt zou ik met een korreltje zout nemen. In alle destillaten zit benzeen, van stookolie tot benzine. De mate waarin benzeen aanwezig is sterk afhankelijk van het specifieke kraakproces en de grenzen die daarin gesteld zijn.

Ik zou me niet teveel wijs laten maken over benzeen, over het algemeen kun je in de (petro)chemie de regel aanhouden: "alles wat op een eindigt is k*nkerzooi"(benzeen, tolueen, xyleen, styreen etc)


M.b.t. de koolwaterstoffen :) bijna alle fossiele brandstoffen die wij verstoken zijn koolwaterstof verbindingen, grappig weetje..
..
Plaats reactie