zonne panelen wie heeft ze en wat vind ge ervan

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

Plaats reactie
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

zonne panelen wie heeft ze en wat vind ge ervan

Bericht door pedro koi »

hoi
graag had ik eens wat meer info gehad omtred zonne panelen

velen doen het nu wel omdat het interessant is maar velen breken het af
graag had ik dan ook geweten of de verkoop praatjes waar zijn of niet

het gebruik van panelen zou 5% per jaar achteruit gaan volgens somige scepticie volgens de verkopers is dit de eerste 10j niet het geval

is dit nu een fabel of niet graag iemand die ze bv al een 5tal jaar heeft liggen of toch minimum 2j zodat enig vergelijk moeglijk is

zelf heb ik al enkel malen iemand aan gesproken maar tot nu toe nog nooid laten overhalen ervoor en de reden is ik het duur vind en volgens de verkopers marketing praat weet waarover het gaat zelf marketing gedaan zijn de panelen in vele gevallen binnen de 5j af betaald en 15j pure winst

nu als ik dit zelf ha berekenen en ik heb er een lening voor kom ik op min 9j in het beste geval

spreken we niet van onderhoud of kosten die erbij komen indien nodig

hoe de verkopers die mooie grafiekskes maken is mij een raadsel maar zelf kan ik toch ook rekenen en blijf toch wel bij men stand punt het duur blijft.


nu is er een firma die zogezegd de panelen op uw dak legt gratis en zo het dak huurd van u zij strijken de certificaten op en zelf hou je als huur de stroom voor u

deze formule lijkt me ineterssanter daar ze enkel de btw vragen te betalen en je deze voor een groot stuk recupereerd zou voor een instalatie maar op een 560 euro komen van 3200kwh piek want dan binnen het jaar terug verdiend is door de gratis stroom

wat vinden jullie hiervan

mvg pedro
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: zonne panelen wie heeft ze en wat vind ge ervan

Bericht door kockie »

Volgens mij is er al een enorm verschil tussen België en Nederland. In Nederland is er de draaksubsidieregeling die SDE heet. Het enige dat vast staat aan deze regeling is dat zo'n beetje alles gewijzigd kan worden. Van de belgische regeling weet ik niets af. Volgens mijn berekeningen kun je (goedkoop ingekochte) panelen, die je ook nog eens zelf gelegd hebt in een jaar of 10 "terugverdienen" Ik doe dan geen ingewikkelde berekeningen met rente, maar reken dan ook niet met stijgende energieprijzen.

Vermogensteruggang: op (bijna) ieder paneel krijg je een bepaalde vorm van vermogensgarantie. xx% na 20 jaar bijvoorbeeld. Het is natuurlijk de vraag of de fabrikant van je panelen dan nog bestaat....

Ik heb ze nog niet, maar een 1KWp installatie staat hoog op mijn verlanglijstje.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pgovaere
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 mar 2010, 10:22

Re: zonne panelen wie heeft ze en wat vind ge ervan

Bericht door pgovaere »

De situatie is natuurlijk afhankelijk van het land waarin je woont.

Ikzelf woon in Belgie en heb sinds kort een PV-installatie op mijn dak. 7000 watt piekvermogen. Kostprijs: 25.250 euro.

Op een 5-tal jaren tijd zal ik deze terug verdiend hebben met de groencertificaten en de stroomopbrengst. Dat heb ik zelf uitgerekend en niet me laten voorrekenen.

De installateur geeft 20 jaar garantie op de panelen. Na 20 jaar zou het vermogen met maximum 10 % gedaald mogen zijn. Op de omvormers, het zwakste deel, heb ik 10 jaar garantie.

Die zogenaamde "gratis" zonnepanelen zijn m.i. boerenbedrog. Jij krijgt je dak vol panelen liggen en de installateur gaat met de groencertificaten lopen. En het zijn nu net die groencertificaten die de investering interessant maken.
Jan Zonnebrand
Berichten: 142
Lid geworden op: 17 aug 2006, 11:44

Re: zonne panelen wie heeft ze en wat vind ge ervan

Bericht door Jan Zonnebrand »

De PV-panelen zijn er voor mensen zonder enige achtergrondinformatie. Dat zal ik uitleggen:

1- De gemiddelde burger denkt in stroom. De wasmachine, wasdroger, afwasmachine, diepvriezer, magnetron. Ze gebruiken allemaal stroom en niet zo'n beetje ook.

2- Dat is ook de reden dat kernenergie bij sommigen zo populair is. Kernenergie levert alleen stroom. Her koelwater gaat in de plomp.

Verder hangen er in ieder huishouden wat lampjes en daarmee denkt de overheid "dikke" besparingen te kunnen halen. De giftige spaarlamp en sinds enige tijd de LED-lamp. Verlichting maakt nog geen 5% van het totale stroomverbruik uit. Tel uit je winst.

Op de radio een kreet om vanavond de lampjes uit te schakelen. Klinkklare onzin.

LED-lampjes zijn simpel zelf in elkaar te bakken met wat onderdelen van Conrad of een andere elektronikaboer http://www.dickbest.nl/webshop/index.ph ... &Submit=Go en een soldeerbout.

Verwarming en transport. Dat zijn de grote energieslurpers. Gaan we verwarming elektrisch doen, dan moet het elektriciteitsnet verdrievoudigd worden. Hetzelfde geldt voor het transport. Omdat het spoorwegnet in dichtheid meer dan gehalveerd is, wordt alles per omvallende vrachtwaggel vervoerd.

Van Gend & Loos met overal distributiepunten? Foetsie!

De post, NS had er speciaal materieel voor. In elke trein past een postwagen. Zelfs tussen materieel 46 en materieel 54 (de hondekoppen, inmiddels afgevoerd), er bestond een postrijtuig voor. Foetsie! Alleen de Zwitsers doen de post nog per (elektrisch) spoor.

Niet uit te roeien. De tomaten, aardbeien. sperziebonen in de winter. Het wordt allemaal per vrachtwaggel uit Zuid-Europa aangevoerd. Tom de Ridder MKB brandstof knettert voor de zoveelste keer uit de radio.

Waar heb je dan stroom voor nodig?

De drie grote steden hebben een tram- of metronet en Utrecht één enkel lijntje naar Nieuwegein. De Valleilijn (de voormalige kippenlijn) is slechts tussen Amersfoort en Ede een elektrische trein.

Waar heb je dan stroom voor nodig?

Zoals gezegd, er is het meest behoefte aan warmte. Dat levert de zon. Het rendement is alleen 5 keer zo groot. Het valt alleen niet te verhandelen, je kunt er niet je GSM mee opladen.

Er "valt" gemiddeld één KW per m2 op aarde bij volle zon. Mijn zonneboiler die ook nog es simpel zelf te bouwen en dus ook te repareren, heeft een opslagvat van 30 liter en een collectoroppervlak van één m2. Aan het eind van een zonnige dag is het water 40 graden warmer. Dat is in de zomer een tank van 60 graden of meer. Kijk maar es hoeveel een PV-paneel van 1 m2 levert. Bouwbeschrijving op:

http://klimaatkombi.blogeiland.nl/index ... 1268554694

Stroom wek je decentraal op met een microwkk. http://klimaatkombi.blogeiland.nl/index ... 1261300975. En die kost echt geen € 25.000. Zo'n ding levert warmte EN stroom. Ook als de zon niet schijnt. De hier getoonde microwkk (BHKW) werkt met pellets van afval van de hout verwerkende industrie.

Afbeelding

Wil je het echt helemaal goed doen dan installeer je ook een flink opslagvat van zo'n 10.000 liter. Dit vat kan met een flink stel collectoren zover verwarmd worden dat je er ook de winter mee door komt.

De Zwitserse firma Jenni http://www.jenni.ch levert zoiets en volgens mij ook wel bedrijven dichterbij.

Het 10.000 litervat kan ook de warmte van de microwkk opnemen. In de zomer moet dat ding ook gekoeld worden.

Jan Zonnebrand
Plaats reactie