veiligheidsharnas in een boom

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Edward
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 okt 2018, 23:27

veiligheidsharnas in een boom

Bericht door Edward »

Ik heb een paar bomen waar ik wat dikke takken uit wil zagen.
Ben geen held op hoogte dus wil het wel zo veilig mogelijk doen.
Onlangs een veilgheidsharnas gekregen maar ook na veel zoeken weet ik nog niet welke of wat voor touwen nu waar aangegespt worden.
Voor zitten twee D shackels (links en rechts) en achterop eentje, dus geen voor in het midden.
Ik wil niet veel hoger klimmen dan mijn ladder maar wil me dan wel vastbinden in de boom, om te kunnen zagen.
Ik heb een goedkoop touw wat 1500 kilo zou kunnen hebben.
Is het nodig dat ik een zogenaamde lanyard koop die ik dan om de boom heen gooi, of kan ik die ook gewoon knopen van een stuk touw?
Volgens mij rekt mijn touw niet, is dat nodig als ik me toch kort vastbind?
Heb inmiddels wel gezien hoe je een prusik knoop gebruikt maar mag ik dat ook op mijn touw doen of moet ik daar een speciaal duur klimtouw voor kopen?
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: veiligheidsharnas in een boom

Bericht door Erikvr »

Gewoon iemand zoeken die dat kan, de kans dat er iets onverwachts gebeurt met afzagen van dikke takken is vrij groot en dan hang je net op de verkeerde plek. Het risico van letsel zijn die paar takken echt niet waard.
groet,
Erik
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: veiligheidsharnas in een boom

Bericht door JantjeV8 »

Precies, Pietje zal het tot in detail uit kunnen leggen, maar nog beter: ook voor je uit kunnen voeren.

Trouwens, een hoogwerkertje kun je ook huren voor een dag.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: veiligheidsharnas in een boom

Bericht door benthuis »

Heb zelf afgelopen winter 2 eiken gerooid door ze van top tot teen uit te kleden vanuit de hoogwerker... Een grote stevige 35m vrachtwagen hoogwerker. Ik kan dit eigenlijk niet aanbevelen.... Je hebt echt verstand van zagen nodig en van de mogelijkheden van de hoogwerker. Achteraf hebben ik en de zager weer teveel buiten onze comfortzone gedaan. Had er best een beetje spijt van!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: veiligheidsharnas in een boom

Bericht door Pietje »

De gordel die je beschrijft is een valstop-gordel met D-ringen voor werkplaats-positionering. Die is te gebruiken in combinatie met een lanyard / fliplijn, mits die de mogelijkheid heeft om in lengte te varieren. Dus: ja, bruikbaar. Maar doen: nee...
Het vervelende van het afzagen van takken aan de stam vanuit een ladder is dat de ladder makkelijk weggetikt kan worden door de vallende tak. En dan zijn je D-ringen niet geschikt om met je volle gewicht in te hangen; snijdt lekker in je zij/ribben. Daarvoor is een aanbindpunt bij je navel nodig. En het vervelende van je korte fliplijn is is dat jij jezelf nu niet meer (zonder ladder) uit de boom krijgt....
Je hebt een andere gordel nodig met een langere lijn die speciaal bedoeld is voor deze toepassing en je hebt kennis nodig van deze touwtechnieken..., oftewel: vind iemand met kennis, ervaring en goede spullen :-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Edward
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 okt 2018, 23:27

Re: veiligheidsharnas in een boom

Bericht door Edward »

Bedankt Pietje (en de rest natuurlijk), maar waar is zo'n harnas dan wel voor bedoeld?
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: veiligheidsharnas in een boom

Bericht door Pietje »

Dat vraag ik me ook wel eens af... :lol:

Dit is een gordel voor de bouw. Ik ben er geen voorstander van.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: veiligheidsharnas in een boom

Bericht door dormos »

https://www.safetyfreaks.nl/werkpositionering
Zones
Bij werkplaatsbeperking onderscheiden we 3 zones.
Veilige zone (groen)
De afstand tot de rand bedraagt minstens 4 meter.
In deze zone zijn geen veiligheidspeberkende maatregelen nodig.
Kritische zone (oranje)
De afstand tot de rand bedraagt minder dan 4 meter en meer dan 2 meter.
Gebiedsbegrenzende maatregelen zijn nodig, zoals een rood-witte signalering of positioneringslijnen. De uitrusting voor werkpositionering bestaat uit een gordel en een veiligheidslijn.
Gevaarlijke zone zone (rood)
De afstand tot de rand bedraagt minder dan 2 meter.
Valbeschermende maatregelen zijn nodig. Deze kunnen collectief zijn, zoals een hekwerk, of individueel met een antivalsysteem.
Alleen voor werken in de oranje zone dus, niet voor in een boom.

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: veiligheidsharnas in een boom

Bericht door Pietje »

Werplaatsbeperking gebeurt meestal met een vooraf op lengte ingestelde lijn die aan je rug zit. Daar heb je die D-ringen niet voor nodig.
De D-ringen zijn voor werk-positionering. Maar dat is eigenlijk altijd in combinatie met ventraal (buik) aanbinden. Daarom is D-ringen zonder ventraal punt heel bijzonder.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Tom op eigen houtje
Berichten: 45
Lid geworden op: 31 jan 2017, 23:01
Locatie: Rimburg

Re: veiligheidsharnas in een boom

Bericht door Tom op eigen houtje »

Hoi Edward
Waar ergens staan de bomen ?
Ik ben profesioneel boomverzorger en
Wil u wel komen helpen hoor

Liever dat dan dat u zelf begint zonder Ervaring

Ik ben minstens 2 maal gezekerd voor ik begin te zagen wat al erg moelijk is met zo een valbeveiligingsgordel als u omschrijft

Mvg Tom
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: veiligheidsharnas in een boom

Bericht door Ruuben »

Pietje schreef: 08 nov 2018, 23:27 Dat vraag ik me ook wel eens af... :lol:

Dit is een gordel voor de bouw. Ik ben er geen voorstander van.
Je valt niet zo hard te pletter.
Plaats reactie